Učiteľka: Strach z matematiky začnete mať v desiatich rokoch

Mladých učiteľov je málo.

S deťmi robievame pokusy z vecí, ktoré nájdeme v kuchyni, hovorí učiteľka matematiky a fyziky Tatiana Mičáňová. (Zdroj: archív T.M.)

Autor: Quark

Možno povedať, že matematiku a fyziku žiaci vo všeobecnosti nepovažujú za svoj najobľúbenejší či aspoň obľúbený predmet. O zatraktívnení týchto vedných odborov sme sa rozprávali s učiteľkou Základnej školy na Rajčianskej ulici v Bratislave PaedDr. Tatianou Mičáňovou.

O matematike a fyzike značná časť žiakov tvrdí, že im naháňajú strach. Dá sa ho zbaviť?

"Nemyslím si, že je to strach, skôr neobľúbenosť. Mala som to šťastie, že na začiatku svojej pedagogickej kariéry som dva roky učila pod vedením doc. RNDr. Viery Lapitkovej, CSc., na Gymnáziu na Vazovovej ulici v Bratislave. Učila som prírodovedné predmety podľa koncepcie projektu FAST.

Ide o hru na vedcov – deti sa učia na experimentoch pri práci v laboratóriu či priamo v teréne. Pri tejto metóde sa fyzika, chémia a biológia učia v blokoch. To znamená, že na rozdiel od bežného vyučovania, kde sa učí predmet jednu vyučovaciu hodinu, vo FAST sú to minimálne dve hodiny. Ja som učila fyzikálno-chemickú časť."

V čom je rozdiel od bežného vyučovania?

"Koncepcia projektu FAST je založená na báze aktívneho poznávania a zážitkového učenia, a tak sa vyučuje priamo v laboratóriách. Žiaci tvoria malé skupinky, ktoré modelujú prácu výskumného tímu. Učiteľ je iniciátorom skupinovej práce, motivuje a povzbudzuje žiakov, kladie im provokujúce otázky a usmerňuje ich pri tvorbe hypotéz. Na vyučovanie projektu FAST musel byť učiteľ špeciálne pripravovaný formou školení pre každý ročník samostatne.

Prečítajte si tiež: Matematik tvrdí, že našiel riešenie 160-ročnej záhady

Žiak má učebnicu, ktorá má pracovný charakter, a vedie žiaka pri práci, ako aj vypracovaní záverov z pozorovaní a meraní. Učebnice neponúkajú hotové poznatky, ktoré vedci objavili a dokázali, ale vedú žiakov pomocou pokusov, úloh a otázok k objavovaniu a vysvetľovaniu javov, k zisteniu skutočností či k dokázaniu určitých tvrdení. Keďže jadro vyučovania z týchto učebníc spočíva na empírii, na hodinách je veľmi veľa pokusov a analógií.

Dôležitý je aj počet žiakov na vyučovaní. Trieda sa delí na dve skupiny, aby na hodine bolo približne pätnásť žiakov. Žiaci mali jeden týždeň dvojhodinovku fyziky a chémie, nasledujúci zasa dve hodiny biológie."

A výsledok?

"Žiaci tieto hodiny doslova milovali. V deväťdesiatych rokoch boli štúdie, v ktorých žiaci dosahovali lepšie výsledky ako reprezentatívny výber populácie Slovenska.

Problém však nastal, keď prešli z kvarty do kvinty a tam ich čakala bežná forma fyziky. Tá sa učila klasickým systémom – veľa teórie, počítanie, množstvo vzorcov.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5MC9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5MC9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).

Téma: Matematika

Článok je zaradený aj do ďalších tém Fyzika

Stĺpček Tomáša Prokopčáka

Výpalníci, ktorí berú slovenskej vede

Ako môže vyzerať schéma na ministerstve.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Glváč sa zamotal do vlastných klamstiev

Ako sa podpredseda parlamentu nachytal.

Ako by sme sa rozprávali s mimozemšťanmi?

Budeme schopní dorozumieť sa?

Klik: Internet sa znova zbláznil. Konečne

Slovenský egyptológ: Starí Egypťania by boli s nami spokojní

Moderná egyptológia má rozmanité metódy.

Najstaršiu periodickú tabuľku na svete našli pri upratovaní

Tabuľka pochádza z rokov 1879 až 1885.