Pri Antarktíde objavili ďalší hranatý ľadovec

Vedec kryhy odfotil zo žartu.

Objektív je špeciálna rubrika, v ktorej predstavujeme zaujímavé snímky či videá zo sveta vedy a technológií.

Ľadové kryhy sú rôznorodé, no nebýva zvykom, že sú takmer dokonalo obdĺžnikové. Lenže presne taký odfotili minulý týždeň vedci z projektu NASA Operation IceBridge.

Na fotke bola časť ľadovca mimo záber, a tak nebolo jasné, či je hranatý celý, alebo iba jeho odfotená časť.

Odpoveď ponúka nová várka leteckých fotografií.

Ukazujú, že pôvodný hranatý ľadovec, ktorý zaujal ľudí po celom svete, nakoniec nemá dokonalý obdĺžnikový tvar. V časti, ktorá bola mimo záber, je priečne rozdelený. Vyzerá teda ako pravouhlý lichobežník.

Obdĺžnik svojim tvarom o niečo viac pripomína ďalší ľadovec, ktorý odfotili takmer vedľa lichobežníkovej kryhy.

"Prišlo mi to veľmi zaujímavé. Často vídam ľadovce s relatívne rovnými okrami, ale ešte som nevidel žiadny s dvoma pravými uhlami, aké má tento," opísal pre NASA objav ľadovca v tvare lichobežníku vedec Jeremy Harbeck.

Lichobežníková kryha sa zrejme len nedávno uvoľnila z pevninského ľadovca Larsen C. Minulý rok sa z Larsenu C odlomila obrovská kryha A-68, ktorá bola šestnásťkrát väčšia ako Bratislava.

Kryhu A-68 vidno aj na posledných fotografiách, je to tá obrovská plocha ľadu pri horizonte.

"Vlastne som oveľa viac chcel zachytiť kryhu A-68, ponad ktorú sme mali čochvíľa preletieť, ale napadlo mi, že tento pravouhlý ľadovec bol vizuálne zaujímavý a celkom fotogenický, a tak som ho žartu párkrát odfotil."