Zomrel držiteľ Nobelovej ceny za chémiu Osamu Šimomura

Zistil ako svietia medúzy.

Osamu Šimomura.Osamu Šimomura. (Zdroj: TASR/AP)
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Zistil, ako svetielkujú zvieratá a v roku 2008 za to získal Nobelovu cenu za chémiu.

Prečítajte si tiež: Nobelovou cenou za chémiu ocenili využitie sily evolúcie Čítajte

Japonec Osamu Šimomura (27.8. 1928 – 19.10. 2018) ako prvý objavil zelený fluorescenčný proteín v druhu medúzy Aequorea victoria.

„V roku 1962, objavil Osamu Šimomura v medúze bielkovinu, ktorá jej umožňuje svietiť na zeleno. Vďaka tomuto sme s kolegami o tridsať rokov mohli vložiť tú bielkovinu do baktérie a tá sa potom tiež rozžiarila na zeleno,“ povedal v rozhovore pre New York Times biológ Martin Chalfie, ktorý získal Nobelovu cenu za chémiu v rovnakom roku ako Šimomura. Ďalším laureátom bol Roger Tsien.

SkryťVypnúť reklamu

Komisia v roku 2008 uznala, že odkedy Šimomura prvý raz objavil zelený svetielkujúci proteín, stal sa jednou z najdôležitejších pomôcok súčasnej biológie.

Jeho objav nám otvoril celkom nové možnosti.

biológ Martin Chalfie

„Jeho objav nám otvoril celkom nové možnosti, môžeme osvetľovať rastliny a zvieratá zvnútra a pozorovať ich bunky alebo časti," dodal Chalfie.

Šimomura sa narodil vo Fukučijame. Jeho rodina sa neskôr presťahovala do Nagasaki, kde ako šestnásťročný prežil útok jadrovou bombou. Na miestnej univerzite neskôr získal titul z medicíny aj z farmácie.

Doktorát z organickej chémie získal v roku 1960 na univerzite v Nagoja, na ktorej aj pôsobil. Od roku 1983 pôsobil aj v morskom biologickom laboratóriu v americkom štáte Massachusetts. Vedeckej činnosti sa venoval až do roku 2001.

Autor: Tamara Peterková