SME
Utorok, 17. september, 2019 | Meniny má Olympia

Poháňa ho vodík. V Nemecku mal svetovú premiéru nový vlak

Do Európy sa vracia aj vlak na batérie.

Načítavám video...

BRATISLAVA. Dieselové vlaky sú hlučné a znečisťujú prostredie. Čím iným sa však dá jazdiť na tratiach, ktoré ešte stále nemajú elektrinu?

Riešením by mohol byť nový, vôbec prvý vodíkom poháňaný vlak na svete Alstom Coradia iLint, ktorý mal v nedeľu premiérovú jazdu v nemeckom Dolnom Sasku.

Od pondelka sú dva takéto vlaky v komerčnej prevádzke. Premávať budú na stokilometrovom úseku medzi mestami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Nahradia dieselové vlaky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hybridný elektrický vlak

Výhodou vodíkom poháňaného vlaku je, že jeho pohon neznečisťuje životné prostredie a je oveľa tichší ako ostatné vlaky.

Vlaky budú zatiaľ čerpať vodík z mobilnej pumpy pri stanici Bremervörde. Na jednu nádrž pritom dokáže vlak prejsť denne až tisíc kilometrov. Vlak Coradia iLint dosiahne rýchlosť najviac stoštyridsať kilometrov za hodinu.

Do roku 2021 chcú na trati vybudovať stálu čerpaciu stanicu a zároveň dodať štrnásť ďalších vodíkových vlakov.

Prečítajte si tiež: Má až tri kilometre. Vlak v Mauritánii patrí k najextrémnejším na svete Čítajte 

Nejde o jediné nové ekologické riešenie v železničnej doprave v Nemecku.

Minulý týždeň tu predstavili hybridný elektrický vlak BOMBARDIER TALENT 3, ktorého prevádzka je tiež bez akýchkoľvek emisií. Zároveň je energeticky úsporný a výrazne tichší ako ostatné vlaky.

Vlak na batérie navrhla kanadská spoločnosť Bombardier Transportation, ktorá sa s podobným riešením vracia do Európy po šesťdesiatich rokoch.

"Približne štyridsať percent nemeckých železničných tratí nie je elektrifikovaných," vysvetľuje v tlačovej správe Michael Fohrer, riaditeľ nemeckej pobočky Bombardier Transportation.

Spoločnosť chce novým vlakom ponúknuť riešenie otázky znečistenia ovzdušia, klimatickej zmeny a nedostatku zdrojov v oblasti dopravy. Súčasný prototyp vlaku dokáže na batérie prejsť úsek dlhý štyridsať kilometrov.

Ekologickejšia doprava

S pokračujúcim vývojom a narastajúcou kapacitou batérií sa vlaky postupne dostanú ďalej.

Prečítajte si tiež: Lietadlá sa pripravujú na éru po rope. Elektrina smeruje k oblakom Čítajte 

Bombardier uvádza, že už na budúci rok dokážu ďalšie batériami poháňané vlaky precestovať až sto kilometrov.

Dvanásťmesačnú skúšobnú prevádzku začne nemecký dopravca Deutsche Bahn od budúceho roku.

Viaceré krajiny sa snažia spraviť železničnú prepravu čistejšou a ekonomicky výhodnejšou.

Napríklad v Holandsku od začiatku tohto roka vyrábajú sto percent elektriny pre všetky vlaky veterné elektrárne. Jedna veterná turbína pracujúca hodinu dodá vlaku toľko elektriny, aby prešiel takmer dvesto kilometrov.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  3. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  4. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  5. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  6. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  7. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  8. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  9. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  10. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  2. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  3. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  4. Atos sa stal členom IDSA
  5. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  6. Tepelné čerpadlo - v lete schladí, v zime ohreje
  7. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Koliba Expo pripravuje pripravuje novú ponuku špecialít
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 10 358
  2. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 9 131
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 315
  4. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 7 993
  5. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 6 016
  6. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 371
  7. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 5 309
  8. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 777
  9. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste 4 435
  10. Najlepší slovenský výčapník má 22 rokov. Čapovať ho učila žena 4 397

Téma: Moderné vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vodíkový pohon, Vodík, Nemecko, Elektromobily, Vlaky, Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

Drucker ešte ani nezačal a ubúdajú mu možní partneri

Strán, ktoré vylúčili spoluprácu so stranou bývalého ministra za Smer, pribúda

Tomáš Drucker (vpravo) a členovia jeho tímu prinášajú na ministerstvo vnútra podpisy od občanov so žiadosťou o registráciu politickej strany Dobrá voľba.
Dobré ráno

Dobré ráno: Vláda stratila väčšinu, Most-Híd sa rozpadá

Čo hovoria odchody a vzdávanie sa postov.

Podcast Dobré ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Drucker ešte môže byť pravici dobrý

Pravica už chcela vládnuť s Mečiarom aj s Dankom, znesie aj Druckera.

Peter Tkačenko
Boje v Jemene.

Neprehliadnite tiež

Záber na Mliečnu cestu s dvomi bublinami rádiového žiarenia, ktoré vyčnievajú z oboch strán galaxie. Majú tvar ako presýpacie hodiny. Mliečnu cestu predstavuje horizontálna línia uprostred. Jej najžiarivejší bod ukrýva supermasívnu čiernu dieru. Na zábere vidno aj niekoľko vlákien plynu, ktoré zrejme vznikli spolu s bublinami.
Podcast Klik

Klik: Prečo je sklamanie z Applu dobrý biznis

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik denníka SME.

Mortal Kombat 11 aj Doom 1. Čo si zahrať cez víkend?

Od hororového mesta cez deštrukčné preteky až po tri klasiky.