Po prvýkrát videli, ako imunitné bunky skúmajú okolie a chránia nás

Zachytili ich v reálnom čase na videu.

Upravené vírusy napádajú iba rakovinové bunky, v iných sa nemnožia.Upravené vírusy napádajú iba rakovinové bunky, v iných sa nemnožia. (Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA. Bez týchto strážcov v našom tele by sme nedokázali brániť sa voči baktériám či iným cudzorodým látkam. Imunitné bunky neustále prúdia telom, skúmajú okolie a pátrajú po všetkom, čo by nás mohlo ohroziť.

Prečítajte si tiež: Slovák približuje svet, ktorý bežný mikroskop nevidí Čítajte

No napriek veľkému pokroku vedci stále nevedia všetko o fungovaní našej prirodzenej obrany.

Teraz im moderný mikroskop po prvýkrát umožnil vidieť, ako imunitné bunky pracujú.

Mikroskop zároveň odhalil aj doteraz neznáme útvary na povrchu buniek, ktoré im pri skúmaní okolia pomáhajú.

Štúdiu publikovali v magazíne Journal of Cell Biology.

Neznáme útvary

Naše telo má viacero typov imunitných buniek. Jedným z nich sú makrofágy, ktorých úlohou je zachytiť a pohltiť všetko, čo do nášho tela nepatrí, napríklad mikróby či odumreté časti starých buniek.

Okolie skúmajú tak, že neustále "ochutnávajú" tekutinu. Ak v nej narazia na niečo nezdravé, okamžite zareagujú.

Prečítajte si tiež: Život, ako ste ho nevideli. Vedci zachytili pohyb buniek v organizme Čítajte

Moderná technológia teraz umožnila v reálnom čase zachytiť činnosť makrofágov. Zároveň odhalila doteraz neznáme povrchové útvary, ktoré bunkám v ich činnosti pomáhajú.

Vyzerajú ako výčnelky, medzi ktorými je natiahnutá membrána. Špecifický tvar im umožňuje pomáhať pri vzorkovaní okolitej tekutiny.

"Je ohromujúce mať možnosť v nebývalom rozlíšení vidieť, ako sa bunky správajú," píše v tlačovej správe doktor Adam Wall z austrálskej Queenslandskej univerzity.

Špeciálny mikroskop bunky ožaruje rýchlymi a opakovanými tenkými vrstvami svetla.

Vznikne tak sled dvojrozmerných obrázkov, z ktorých vedci za niekoľko sekúnd zložia výsledný trojrozmerný obraz vo vysokom rozlíšení. Technológia pritom bunky vôbec neohrozuje.

"Tento objav umožnila najmodernejšia mikroskopia a zároveň ukazuje, koľko sa ešte stále musíme naučiť o bunečnej činnosti."

Pri liečbe rakoviny

Vedci chcú technológiu využiť na sledovanie, ako činnosť buniek ovplyvnia ochorenia. To umožní skúmať účinok liekov na bunky a zároveň aj navrhnúť nové spôsoby liečby.

Napríklad, rakovinové bunky pohlcujú živiny podobným spôsobom, ako imunitné bunky skúmajú okolie a pátrajú po cudzorodých látkach.

Aj vďaka výdatnému prísunu živín sú rakovinové bunky rýchlo rastú a rozširujú sa. Ak by sa vedcom podarilo nájsť spôsob, akým výčnelky na rakovinových bunkách zablokovať, napríklad vhodnými látkami, mohli by zastaviť ich rozširovanie po organizme.

DOI: 10.1083/jcb.201804137

Ľudia nakupujú ovocie na trhu v Moskve 3. novembra 2023. Regály v moskovských supermarketoch sú plné ovocia, zeleniny, syrov a mäsa, ale mnohí kupujúci sa na ich výber pozerajú s hrôzou, pretože inflácia zvyšuje ich cenu.

Letné horúčavy znižujú zásoby potravín.