BRATISLAVA. Monitorujú územie, vykonávajú špionážne lety, zapájajú sa aj do bojových misií. V blízkej budúcnosti budú bezpilotné lietadlá slúžiť po boku pilotovaných lietadiel. Presnejšie, budú ich tankovať počas letu.
Americká spoločnosť Boeing získala kontrakt na výrobu malých bezpilotných tankovacích lietadiel s označením MQ-25 Stingray, ktoré štartujú z palúb lietadlových lodí.
Začiatočnú zmluvu vo výške 805 miliónov amerických dolárov dostal Boeing na vývoj, výrobu, testovanie a dodávku štyroch strojov do roku 2024.
Zdvojnásobí bojový dolet
Boeing súperil s konkurenčnými spoločnosťami Lockheed Martin, ktorá armáde dodáva bojové stíhačky F-22A Raptor a F-35 Lightning II, a General Atomics, ktorá dodáva viacúčelové bezpilotné lietadlá.
Bezpilotné tankovacie lietadlo v Boeingu navrhli tak, aby spĺňalo všetky požiadavky amerického námorníctva. Veľkou výhodou je obrovský nákladný priestor.

Ponesie viac ako osemtisíc litrov paliva, pričom môže vykonávať činnosť vo vzdialenosti vyše deväťsto kilometrov od lietadlovej lode.
Bezpilotný stroj tak prakticky dokáže takmer zdvojnásobiť bojový dolet palubných stíhačiek F/A-18 a F-35C.
Schopnosť tankovať vo vzduchu, a teda aj predĺžiť dolet svojich lietadiel by umožnilo americkému námorníctvu efektívne pôsobiť na západe Tichého oceánu a v Juhočínskom mori.
Spoločnosť chce ešte tento rok stihnúť prvý skúšobný let.
Plne sa integruje do systémov
Bezpilotné lietadlo si nevyžaduje žiadne ďalšie príslušenstvo, úplne sa zlúči do existujúcich palubných systémov lietadlových lodí.

Po prvých štyroch strojoch by americké námorníctvo nakoniec chcelo sedemdesiatdva bezpilotných tankovacích lietadiel.
Celková hodnota takejto zákazky so zázemím, výcvikom či servisom by sa vyšplhala na trinásť miliárd dolárov.
Námorníctvo v súčasnosti používa niekoľko stíhačiek F/A-18, ktoré sú upravené na tankovanie vo vzduchu.
Bezpilotné tankovacie lietadlá Boeingu by ich mohli nahradiť a uvoľniť na nasadenie do misií.