Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

V okolí Jupitera objavili dvanásť nových mesiacov, hrozí im zrážka

Jupiter už má 79 známych mesiacov.

Rôzne chemické zlúčeniny v atmosfére Jupitera vytvárajú pestrosfarbené oblačné štruktúry.Rôzne chemické zlúčeniny v atmosfére Jupitera vytvárajú pestrosfarbené oblačné štruktúry. (Zdroj: NASA)

NEW YORK. Jupiter roky skrýval pred astronómami dvanásť mesiacov. Ich pohyby sa podarilo zmapovať vďaka zvedavosti tímu astronómov a ukázalo sa, že jeden mesiac obieha planétu po obežnej dráhe, na ktorej sa zrazí s ostatnými.

Celkový počet známych Jupiterových mesiacov tak stúpol na rekordných 79. Na druhom mieste v počte mesiacov je Saturn so 61 družicami.

Na nové prirodzené družice plynného obra narazili americkí astronómovia pri pátraní po záhadnej deviatej planéte na okraji slnečnej sústavy. Teleskopy však na chvíľu zamerali na Jupiter a zbadali niekoľko doteraz nezmapovaných telies.

Rok na potvrdenie

Tím pod vedením astronóma Scotta S. Shepparda z Carnegieho vedeckého inštitútu na telesá narazil ešte minulý rok, no potrebovali ešte vyše roka, aby objav potvrdili.

"Potrebujeme niekoľko ďalších pozorovaní, aby sme potvrdili, že teleso obieha okolo Jupitera," vysvetľuje v tlačovej správe Gareth Williams z Medzinárodnej astronomickej únie, ktorý využil údaje tímu a vypočítal obežné dráhy mesiacov.

Dve družice obiehajú najväčšiu planétu po smere jej otáčania a sú k nej bližšie. Jeden obeh im trvá menej ako jeden pozemský rok.

Ďalších deväť sa pohybuje po takzvanej retrográdnej dráhe, teda proti smeru otáčania planéty. Vedci predpokladajú, že tieto mesiace vznikli po zrážke väčších objektov s kométami, asteroidmi či inými telesami. Ich obežné dráhy sú vzdialenejšie, trvá im približne dva roky, kým Jupiter obehnú.

Riziko zrážky

"Náš ďalší objav je hotový čudák, ktorého obežná dráha je ako žiadna iná. Je tiež možné, že s priemerom menším ako kilometer ide o najmenší Jupiterov mesiac," ozrejmil Sheppard.

Vedci mesiac nazvali Valetudo po rímskej bohyni zdravia a hygieny. Družica obieha planétu v smere jej rotácie.

Jej obežná dráha sa však križuje s dráhami vonkajších mesiacov, ktoré obiehajú v protismere.

Hrozí preto veľké riziko vzájomnej kolízie, v dôsledku ktorej by sa tieto telesá mohli rozpadnúť.

Objavené nové mesiace sú malé objekty, najväčší z nich má priemer len približne tri kilometre. Objaviť sa ich podarilo ďalekohľadmi v Čile, na Havaji a v Arizone.

Jupiter, Slnečná sústava, Planéty

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.