SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Londýn - New York za dve hodiny. Boeing predstavil hypersonické lietadlo

Rýchlosť nad mach 5 je zbytočná.

Prvý koncept hypersonického lietadla pre pasažierov od Boeingu.Prvý koncept hypersonického lietadla pre pasažierov od Boeingu. (Zdroj: BOEING)

BRATISLAVA. Boeing predstavil návrh hypersonického lietadla, ktoré môže skrátiť zaoceánske lety na dve až tri hodiny.

Prečítajte si tiež: Zrazili sa na zemi aj vo vzduchu. Najväčšie letecké katastrofy Čítajte 

Lietadlo, ktoré ešte nemá názov, predstavil Boeing v utorok na konferencii Amerického úradu pre letectvo a kozmonautiku.

Bude sa využívať na komerčné aj vojenské ciele.

Prvý prototoyp sa môže dostať do vzduchu o päť až desať rokov. Kým sa bude lietadlo reálne používať, počkáme si dve až tri desaťročia.

Svet nie je dosť veľký

Lietadlo bude vedieť dosiahnuť rýchlosť mach 5. Cez Atlantický oceán by tak napríklad preletelo za dve hodiny, v súčasnosti takýto let trvá sedem a viac hodín. Lietadlo by mohlo byť omnoho rýchlejšie, no vývojári sa uspokojili s verziou mach 5.

Skryť Vypnúť reklamu

Svet nie je dosť veľký na to, aby sme museli ísť rýchlejšie ako mach 5.

Kevin Bowcutt, vedúci výskumník hypersoniky v Boeingu

Prekročenie hypersonickej rýchlosti, ktorá je vyššia ako približne 6100 kilometrov za hodinu, by si vyžadovalo oveľa pokročilejšie typy motorov a materiálov. Lietadlo, ktoré by malo dosiahnuť mach 6, 7 či 8, by muselo byť vyrobené z drahších kompozitných materiálov, ktoré by zvládali teplo vytvárané pri vysokých rýchlostiach.

Prekročenie rýchlosti mach 5 je zároveň zbytočné.

„Toto lietadlo by vám umožnilo letieť cez oceán a späť za jeden deň. A to je to, čo chce väčšina ľudí. Tak prečo tieto hranice prekračovať a sťažovať si to? Svet nie je dosť veľký na to, aby sme museli ísť rýchlejšie ako mach 5,“ vysvetlil pre web WIRED vedúci výskumník hypersoniky v Boeingu Kevin Bowcutt.

Menej turbulencií

Lietadlo, ktoré Boeing predstavil, bude vyrobené z titánu. Súčasný návrh využíva jednoduché spojenie prúdového a náporového motora – takzvaný turbonáporový motor.

Skryť Vypnúť reklamu

Hypersonické lietadlo bude väčšie ako bizjet (menšie pasažierske lietadlo), ale menšie ako Boeing 737. Malo by sa doň zmestiť dvadsať až sto pasažierov.

Prečítajte si tiež: SpaceX chce do desiatich rokov spustiť raketovú dopravu na Zemi Čítajte 

Ľudia by počas letu zažívali menej turbulencií ako v bežnom lietadle, keďže by leteli približne vo výške 29-tisíc metrov nad zemou. V takejto výške sú motory výkonnejšie a hustota vzduchu je oveľa nižšia.

Bežné lietadlá sa pohybujú vo výške 10 600 metrov.

Model od Boeingu je konkurenciou pre bežnú leteckú dopravu, nadzvukové lietadlá, ale aj navrhovanú raketovú dopravu od SpaceX a Virgin Galactic.

Dopravné prostriedky, ktoré kyslík „vdychujú“, majú podľa Bowcotta väčší potenciál ako prostriedky, ktoré so sebou musia nosiť kyslík v tekutej forme.

„Celkové bezpečnostné riziko je oveľa vyššie pri raketách, zároveň je oveľa nižšia aj úroveň pohodlia cestujúceho,“ dodáva Bowcott.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vesmír

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
SpaceX, Elon Musk, Virgin Galactic, Komerčné lety do vesmíru
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jedno z odberných miest v Bratislave.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Členky Zohry - prvého ženského orchestra v Afganistane.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik
Podcast Tech_FM

Čierne diery sú aj také, aké by nemali byť

Čo nás učí gravitačná astronómia.