Londýn - New York za dve hodiny. Boeing predstavil hypersonické lietadlo

Rýchlosť nad mach 5 je zbytočná.

Prvý koncept hypersonického lietadla pre pasažierov od Boeingu.(Zdroj: BOEING)

BRATISLAVA. Boeing predstavil návrh hypersonického lietadla, ktoré môže skrátiť zaoceánske lety na dve až tri hodiny.

Prečítajte si tiež: Zrazili sa na zemi aj vo vzduchu. Najväčšie letecké katastrofy

Lietadlo, ktoré ešte nemá názov, predstavil Boeing v utorok na konferencii Amerického úradu pre letectvo a kozmonautiku.

Bude sa využívať na komerčné aj vojenské ciele.

Prvý prototoyp sa môže dostať do vzduchu o päť až desať rokov. Kým sa bude lietadlo reálne používať, počkáme si dve až tri desaťročia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Svet nie je dosť veľký

Lietadlo bude vedieť dosiahnuť rýchlosť mach 5. Cez Atlantický oceán by tak napríklad preletelo za dve hodiny, v súčasnosti takýto let trvá sedem a viac hodín. Lietadlo by mohlo byť omnoho rýchlejšie, no vývojári sa uspokojili s verziou mach 5.

Svet nie je dosť veľký na to, aby sme museli ísť rýchlejšie ako mach 5.

Kevin Bowcutt, vedúci výskumník hypersoniky v Boeingu

Prekročenie hypersonickej rýchlosti, ktorá je vyššia ako približne 6100 kilometrov za hodinu, by si vyžadovalo oveľa pokročilejšie typy motorov a materiálov. Lietadlo, ktoré by malo dosiahnuť mach 6, 7 či 8, by muselo byť vyrobené z drahších kompozitných materiálov, ktoré by zvládali teplo vytvárané pri vysokých rýchlostiach.

Prekročenie rýchlosti mach 5 je zároveň zbytočné.

„Toto lietadlo by vám umožnilo letieť cez oceán a späť za jeden deň. A to je to, čo chce väčšina ľudí. Tak prečo tieto hranice prekračovať a sťažovať si to? Svet nie je dosť veľký na to, aby sme museli ísť rýchlejšie ako mach 5,“ vysvetlil pre web WIRED vedúci výskumník hypersoniky v Boeingu Kevin Bowcutt.

Menej turbulencií

Lietadlo, ktoré Boeing predstavil, bude vyrobené z titánu. Súčasný návrh využíva jednoduché spojenie prúdového a náporového motora – takzvaný turbonáporový motor.

Hypersonické lietadlo bude väčšie ako bizjet (menšie pasažierske lietadlo), ale menšie ako Boeing 737. Malo by sa doň zmestiť dvadsať až sto pasažierov.

Prečítajte si tiež: SpaceX chce do desiatich rokov spustiť raketovú dopravu na Zemi

Ľudia by počas letu zažívali menej turbulencií ako v bežnom lietadle, keďže by leteli približne vo výške 29-tisíc metrov nad zemou. V takejto výške sú motory výkonnejšie a hustota vzduchu je oveľa nižšia.

Bežné lietadlá sa pohybujú vo výške 10 600 metrov.

Model od Boeingu je konkurenciou pre bežnú leteckú dopravu, nadzvukové lietadlá, ale aj navrhovanú raketovú dopravu od SpaceX a Virgin Galactic.

Dopravné prostriedky, ktoré kyslík „vdychujú“, majú podľa Bowcotta väčší potenciál ako prostriedky, ktoré so sebou musia nosiť kyslík v tekutej forme.

„Celkové bezpečnostné riziko je oveľa vyššie pri raketách, zároveň je oveľa nižšia aj úroveň pohodlia cestujúceho,“ dodáva Bowcott.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 991
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 140
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 12 088
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 825
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 448
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 946
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 570
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 582
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 461
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 210

Téma: Elon Musk


Článok je zaradený aj do ďalších tém SpaceX, Vesmír

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

PODCAST ZOOM

Zoom: Čo robiť, aby mali lekári lepšie výsledky

Empatickí lekári pomáhajú pacientom.