Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky
OBJEKTÍV

Čierna diera roztrhala hviezdu, vedci udalosť priamo pozorovali

Zachytili málo podobných udalostí.

Objektív je špeciálna rubrika, v ktorej predstavujeme zaujímavé snímky či videá zo sveta vedy a technológií.

Aj keď astronómovia predpokladajú, že smrť hviezdy v čiernej diere je bežným javom, doteraz zachytili len veľmi málo podobných udalostí. Medzinárodný tím vedcov však mal šťastie. Pri pozorovaní zrážky dvoch galaxií s názvom Arp 299 mali možnosť byť priamym svedkom jednej hviezdnej smrti.

Vo vzdialenosti 150 miliónov svetelných rokov od Zeme sa hviezda dostala príliš blízko k supermasívnej čiernej diere. Začala sa tým pomalá smrť hviezdy dvakrát hmotnejšej ako Slnko.

"Ešte nikdy doteraz sme nemali príležitosť priamo pozorovať vznik a vývoj výtrysku materiálu z takejto udalosti," opisuje výskum v tlačovej správe astronóm Miguel Perez-Torres z Andalúzskeho astrofyzikálneho inštitútu v Španielsku.

Udalosť vedci spozorovali už začiatkom roka 2005. Teleskopom zachytili jasný záblesk infračerveného žiarenia, ktorý vychádzal z jadra jednej z dvojice zrážajúcich sa galaxií. O niekoľko mesiacov na mieste objavili nový zdroj rádiového žiarenia.

Počas vyše desiatich rokov pozorovaní údaje z teleskopov ukázali, že zdroj žiarenia sa rozširoval jedným smerom. Presne toto by vedci čakali z rastúceho výtrysku materiálu. Čierna diera totiž nepohltí všetok materiál z hviezdy.

Postupne ako čierna diera trhá hviezdu, vzniká okolo nej disk. Silná gravitácia ťahá materiál dovnútra, no potom ho vystrelí do priestoru.

Analýza ukázala, že výtrysk sa šíri štvrtinou rýchlosti svetla.

DOI: 10.1126/science.aao4669

Astronómia, Čierne diery

NAKA zadržala špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.