Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Videli ste ho aspoň miliónkrát. Viete, ako vyzerá malé písmeno G?

Prvú podobu písmena bežne čítate v knihách. Tú druhú ste sa naučili písať.

Väčšina účastníkov štúdie nevedela, ako vyzerá správna forma malého písmena G. Odpoveď nájdete v článku.Väčšina účastníkov štúdie nevedela, ako vyzerá správna forma malého písmena G. Odpoveď nájdete v článku. (Zdroj: Johns Hopkins University)

BRATISLAVA. Ako súčasť abecedy ste ho museli vidieť už miliónkrát. Ale pamätáte si, ako vyzerá malé tlačené písmeno G?

Vedci z univerzity Johnsa Hopkinsa ukázali ľuďom štyri podoby tohto písmena, ktoré vidíte na obrázku na začiatku článku. Väčšina ľudí, tú správnu neuhádla. Odpoveď nájdete v priložených obrázkoch.

Zistenie o neschopnosti rozpoznať písmeno, s ktorým sa ľudia bežne stretávajú v písanej forme odhaľuje aj to, ako ľudia premýšľajú o svojej schopnosti čítať a písať.

Vedci uverejnili zistenia vo vedeckom časopise Journal of Experimental Psychology: Human Perception & Performance.

Malé g má dve verzie

Narozdiel od iných písmen, tlačené písmeno g má dve verzie - s dvomi uzavretými slučkami alebo iba s jednou slučkou.

Prvú verziu bežne čítate v novinách, časopisoch či v knihách. Tú druhú ste sa naučili písať.

kognitívny vedec Michael McCloskey

Zrejme tento fakt hrá rolu pri tom, prečo si verziu, ktorú čítate, nepamätáte, vysvetľuje v tlačovej správe kognitívny vedec Michael McCloskey. Ak písmeno nepíšete, nezoznámite sa s jeho tvarom dostatočne.

Vedci urobili s dobrovoľníkmi niekoľko experimentov. Znalosť dvoch verzií písmena g sledovali vedci najskôr u 38 dospelých. Vedci ich požiadali, aby písmeno napísali. Väčšina dobrovoľníkov vedcov presviedčala, že neexistuje žiadne druhé g.

Iným 25 dobrovoľníkom dali vybrať správne g zo štyroch možností. Len siedmi určili správnu podobu písmena g.

Píšeme stále menej

Ľudia používajú písomný styk rukou stále menej a menej a svoju komunikáciu presúvajú do elektronickej podoby. Výskumníci sa preto zamysleli, aký vplyv to bude mať na schopnosť ľudí čítať.

"A čo deti, ktoré sa len učia čítať? Majú s touto formou písmena g viac problémov, pretože neboli nútené venovať mu pozornosť a písať ho?" pýta sa McCloskey.

"Je to niečo, čo naozaj nevieme. Naše zistenia nám ponúkajú zaujímavé otázky o dôležitosti písania pre čítanie."

DOI: 10.1037/xhp0000532

Téma: Psychológia človeka

Písmo

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Čo poháňa rozpínanie vesmíru? Vedci zvažujú rôzne možnosti

Tmavá energia je jedna z najväčších záhad vo fyzike.

Rôzne pohľady na kométu Čurjumov-Gerasimenko zo sondy Rosetta.