Videli ste ho aspoň miliónkrát. Viete, ako vyzerá malé písmeno G?

Prvú podobu písmena bežne čítate v knihách. Tú druhú ste sa naučili písať.

Väčšina účastníkov štúdie nevedela, ako vyzerá správna forma malého písmena G. Odpoveď nájdete v článku.Väčšina účastníkov štúdie nevedela, ako vyzerá správna forma malého písmena G. Odpoveď nájdete v článku. (Zdroj: Johns Hopkins University)

BRATISLAVA. Ako súčasť abecedy ste ho museli vidieť už miliónkrát. Ale pamätáte si, ako vyzerá malé tlačené písmeno G?

Vedci z univerzity Johnsa Hopkinsa ukázali ľuďom štyri podoby tohto písmena, ktoré vidíte na obrázku na začiatku článku. Väčšina ľudí, tú správnu neuhádla. Odpoveď nájdete v priložených obrázkoch.

Zistenie o neschopnosti rozpoznať písmeno, s ktorým sa ľudia bežne stretávajú v písanej forme odhaľuje aj to, ako ľudia premýšľajú o svojej schopnosti čítať a písať.

Vedci uverejnili zistenia vo vedeckom časopise Journal of Experimental Psychology: Human Perception & Performance.

Malé g má dve verzie

Narozdiel od iných písmen, tlačené písmeno g má dve verzie - s dvomi uzavretými slučkami alebo iba s jednou slučkou.

Prvú verziu bežne čítate v novinách, časopisoch či v knihách. Tú druhú ste sa naučili písať.

kognitívny vedec Michael McCloskey

Zrejme tento fakt hrá rolu pri tom, prečo si verziu, ktorú čítate, nepamätáte, vysvetľuje v tlačovej správe kognitívny vedec Michael McCloskey. Ak písmeno nepíšete, nezoznámite sa s jeho tvarom dostatočne.

Vedci urobili s dobrovoľníkmi niekoľko experimentov. Znalosť dvoch verzií písmena g sledovali vedci najskôr u 38 dospelých. Vedci ich požiadali, aby písmeno napísali. Väčšina dobrovoľníkov vedcov presviedčala, že neexistuje žiadne druhé g.

Iným 25 dobrovoľníkom dali vybrať správne g zo štyroch možností. Len siedmi určili správnu podobu písmena g.

Píšeme stále menej

Ľudia používajú písomný styk rukou stále menej a menej a svoju komunikáciu presúvajú do elektronickej podoby. Výskumníci sa preto zamysleli, aký vplyv to bude mať na schopnosť ľudí čítať.

"A čo deti, ktoré sa len učia čítať? Majú s touto formou písmena g viac problémov, pretože neboli nútené venovať mu pozornosť a písať ho?" pýta sa McCloskey.

"Je to niečo, čo naozaj nevieme. Naše zistenia nám ponúkajú zaujímavé otázky o dôležitosti písania pre čítanie."

DOI: 10.1037/xhp0000532

Ako keby riadili krajinu s konsolidovanými verejnými financiami.

Ako neznižovať počet úradníkov.

Ruská raketová paľba na mesto Černihiv si vyžiadala už 18 mŕtvych

Zelenskyj nalieha na Západ, aby poskytol rakety pre systémy Patriot a Iris-T.

Možno ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková bude vedieť, čo je to superpotrat.

O Robertovi Ficovi si treba pamätať, že z neho slová nevypadávajú náhodne.

Víťazná fotografia World Press Photo 2024. Jej autorom je Mohammed Salem.

Vyhlásili víťazov World Press Photo 2024.