Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Cudzia hviezda mohla pred tisíckami rokov postrčiť slnečnú sústavu

Hviezda sa k slnečnej sústave priblížila v čase, keď predkovia ľudí opúšťali Afriku.

Umelecké zobrazenie Schulzovej hviezdy spolu s hnedým trpaslíkom, ktorý ju obieha. Vľavo v pozadí sa nachádza Slnko.Umelecké zobrazenie Schulzovej hviezdy spolu s hnedým trpaslíkom, ktorý ju obieha. Vľavo v pozadí sa nachádza Slnko. (Zdroj: Michael Osadciw/University of Rochester)

BRATISLAVA. Pred sedemdesiattisíc rokmi sa k slnečnej sústave priblížila neznáma hviezda na vzdialenosť menej ako jeden svetelný rok.

Prečítajte si tiež: Našu slnečnú sústavu čaká stretnutie s inou hviezdou Čítajte

Napriek takej dávnej minulosti sa však zdá, že gravitačný vplyv hviezdy sa dá pozorovať na telesách v našej sústave ešte aj dnes.

Detailnejšia analýza pozícií viac ako troch stoviek komét a asteroidov na okraji slnečnej sústavy ukázala, že Scholzova hviezda, ktorá dostala meno podľa nemeckého objaviteľa, vychýlila pri svojom priblížení sa k sústave niekoľko desiatok z nich.

Astronómovia si na základe simulácie všimli, že štatisticky významný počet telies prichádza z miesta, z ktorého sa hviezda priblížila.

Štúdiu publikovali v magazíne Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Jedno miesto, z ktorého vychádzajú

Scholzovu hviezdu si prvýkrát astronómovia všimli v roku 2015. Podľa vtedajšieho výskumu sa k Slnku priblížila na vzdialenosť približne 0,8 svetelného roku (približne 7,5 bilióna kilometrov), čo predstavuje najbližšie známe priblíženie hviezdy doteraz.

Na porovnanie, teleso MU69, ku ktorému smeruje sonda New Horizons, sa nachádza vo vzdialenosti takmer 6,5 miliardy kilometrov.

Schulzovu hviezdu, ktorá je v skutočnosti červený trpaslík s hmotnosťou deviatich percent Slnka, sprevádza hnedý trpaslík s hmotnosťou šiestich percent našej hviezdy. Výskum spred troch rokov tvrdil, že je nepravdepodobné, aby priblíženie narušilo či vychýlilo telesá na okraji sústavy.

Španielski a britskí astronómovia si to však na základe najnovších simulácií nemyslia. Analyzovali 339 trajektórií telies, o ktorých vedeli, že obiehajú po hyperbolickej, veľmi nafúknutej dráhe v tvare písmena V. Bežná obežná dráha má tvar elipsy.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5A3G na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5A3G na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Potvrdenie o očkovaní potrebujete na vstup na Eiffelovku, od víkendu pribudnú aj interiéry reštaurácií a barov. Mnohé miesta ponúkajú aj rýchlotesty priamo na mieste.

Zdravotníkov povinne očkujú viaceré štáty.

Kto to porúchal, ten nemá právo to teraz kontrolovať.

Antigénové testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.

Sila je základný pojem vo fyzike. Prečo existuje?