Ako sa šíria lži na internete? Môžu za to ľudia, nie roboty

Pri falošnej správe ľudia cítia prekvapenie a znechutenie.

Výrez z ilustrácie Fredericka Burra Oppera. Muži utekajú s falošnými správami a senzáciami.(Zdroj: Frederick Burr Opper)

BRATISLAVA. Falošné správy sa na internete šíria oveľa rýchlejšie ako pravdivé správy. Ukázala to štúdia na twitteri, ktorú uverejnili vo vedeckom časopise Science. Výskum odpovedal aj na otázku, prečo sa nepravda šíri rýchlejšie ako pravda.

Článok pokračuje pod video reklamou

Boty verzus ľudia

Na sociálnych sieťach často figurujú umelo vytvorené účty, ktoré sú v skutočnosti strojovo naprogramované na šírenie rôznych senzačných správ. Vedcov z Massachusettskej technickej univerzity (MIT) preto prekvapilo, že vinníkmi v šírení hoaxov sú väčšinou reálni ľudia.

"Zistili sme, že falošné správy sa šíria podstatne ďalej, rýchlejšie, hlbšie a širšie než pravdivé," vysvetľuje v tlačovej správe MIT autor novej štúdie Sinan Aral.

V štúdii sa vedci zamerali na 126-tisíc kaskádových tweetov, ktoré otvorili tri milióny ľudí od roku 2006 do roku 2017.

Pravdivosť skúmaných správ určovali organizácie, ktoré sa venujú overovaniu faktov.

Analýza ukázala, že falošná správa má na twitteri o 70 percent vyššiu šancu otvorenia ako pravdivá správa. Pravdivej správe preto trvá omnoho dlhšie, kým sa dostane k rovnakému počtu ľudí ako hoax.

Podobný efekt môže existovať aj na iných sociálnych sieťach, podľa autorov je však potrebná dôkladná štúdia v tomto prostredí.

Prečo prijímame nepravdivé správy?

Najčítanejšie nepravdivé správy sa najčastejšie týkali politiky. Menej zastúpené boli miestne legendy, biznis, terorizmus, veda, zábava a prírodné katastrofy.

Prečítajte si tiež: Vedci ukázali, ako fungujú fake news (a kto bude ich obeťou)

Hypotéza vedcov z MIT, čo stojí za rýchlejším šírením nepravidvých správ na twitteri, vyplýva zo psychológie: ľudia majú radi nové veci.

"Falošná správa je oveľa novšia a ľudia zvyknú byť zvedaví na nové informácie," vysvetľuje Aral. Na sociálnej sieti chcú byť často prví, ktorí sa o novú správu podelili.

Pri skúmaní tejto hypotézy si autori všimli, že falošné správy v ľuďoch vzbudzujú iné emócie ako pravda.

Pri falošných správach najčastejšie cítia prekvapenie a znechutenie. Pri pravdivých sú to najmä smútok, očakávanie a dôvera. A prekvapenie môže byť dôležitou súčasťou častejšieho šírenia nepravdy.

Zatiaľ však ide stále iba o hypotézu. V boji proti šíreniu falošných správ majú autori jednoduché riešenie: "Predtým, ako budete niečo rozširovať, premýšľajte."

DOI: 10.1126/science.aap9559

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 252
  2. Vizuálny smog je problém 10 838
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 6 032
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 374
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 101
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 926
  7. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 326
  8. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 287
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 1 916
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 833

Téma: Twitter


Článok je zaradený aj do ďalších tém Psychológia človeka, Hoax, Sociálne siete, Internet

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Spor o Ústavný súd sa opakuje. Zmeny možno ani nebudú

Kiska zatiaľ vymenil štyroch sudcov z trinástich.

Neprehliadnite tiež

Oliva, paradajka či uhorka. Ktorá zelenina je ovocie?

Botanici presne definujú iba slovo plod.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Zažije milión stupňov, ako je možné, že nezhorí

Vesmírna misia Parker je výnimočná.

PODCAST ZOOM

Zoom: Francúzsko rozdelia na dve, v jednom bude platiť šaríja. Je to hoax

Ako sa politický nezmysel stal hoaxom.