Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Ako sa šíria lži na internete? Môžu za to ľudia, nie roboty

Pri falošnej správe ľudia cítia prekvapenie a znechutenie.

Výrez z ilustrácie Fredericka Burra Oppera. Muži utekajú s falošnými správami a senzáciami.Výrez z ilustrácie Fredericka Burra Oppera. Muži utekajú s falošnými správami a senzáciami. (Zdroj: Frederick Burr Opper)

BRATISLAVA. Falošné správy sa na internete šíria oveľa rýchlejšie ako pravdivé správy. Ukázala to štúdia na twitteri, ktorú uverejnili vo vedeckom časopise Science. Výskum odpovedal aj na otázku, prečo sa nepravda šíri rýchlejšie ako pravda.

Boty verzus ľudia

Na sociálnych sieťach často figurujú umelo vytvorené účty, ktoré sú v skutočnosti strojovo naprogramované na šírenie rôznych senzačných správ. Vedcov z Massachusettskej technickej univerzity (MIT) preto prekvapilo, že vinníkmi v šírení hoaxov sú väčšinou reálni ľudia.

"Zistili sme, že falošné správy sa šíria podstatne ďalej, rýchlejšie, hlbšie a širšie než pravdivé," vysvetľuje v tlačovej správe MIT autor novej štúdie Sinan Aral.

V štúdii sa vedci zamerali na 126-tisíc kaskádových tweetov, ktoré otvorili tri milióny ľudí od roku 2006 do roku 2017.

Pravdivosť skúmaných správ určovali organizácie, ktoré sa venujú overovaniu faktov.

Analýza ukázala, že falošná správa má na twitteri o 70 percent vyššiu šancu otvorenia ako pravdivá správa. Pravdivej správe preto trvá omnoho dlhšie, kým sa dostane k rovnakému počtu ľudí ako hoax.

Podobný efekt môže existovať aj na iných sociálnych sieťach, podľa autorov je však potrebná dôkladná štúdia v tomto prostredí.

Prečo prijímame nepravdivé správy?

Najčítanejšie nepravdivé správy sa najčastejšie týkali politiky. Menej zastúpené boli miestne legendy, biznis, terorizmus, veda, zábava a prírodné katastrofy.

Prečítajte si tiež: Vedci ukázali, ako fungujú fake news (a kto bude ich obeťou) Čítajte

Hypotéza vedcov z MIT, čo stojí za rýchlejším šírením nepravidvých správ na twitteri, vyplýva zo psychológie: ľudia majú radi nové veci.

"Falošná správa je oveľa novšia a ľudia zvyknú byť zvedaví na nové informácie," vysvetľuje Aral. Na sociálnej sieti chcú byť často prví, ktorí sa o novú správu podelili.

Pri skúmaní tejto hypotézy si autori všimli, že falošné správy v ľuďoch vzbudzujú iné emócie ako pravda.

Pri falošných správach najčastejšie cítia prekvapenie a znechutenie. Pri pravdivých sú to najmä smútok, očakávanie a dôvera. A prekvapenie môže byť dôležitou súčasťou častejšieho šírenia nepravdy.

Zatiaľ však ide stále iba o hypotézu. V boji proti šíreniu falošných správ majú autori jednoduché riešenie: "Predtým, ako budete niečo rozširovať, premýšľajte."

DOI: 10.1126/science.aap9559

Téma: Internet

Sociálne siete, Hoax, Psychológia človeka, Twitter

Rozprávky SME

Či za dobré sa treba dobrým odmeniť (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky

Jankovská by chcela Vianoce na slobode. Vylúčené to nie je

Rozhodnúť môže sama prokurátorka alebo na žiadosť aj súd.

Monika Jankovská.

Jankovská povedala len toľko, čo musela

S týmto sa vyšetrovatelia neuspokoja.

Mads Mikkelsen.