Schody alebo eskalátor? Rozhodnúť vám môže pomôcť nálepka na zemi

Vieme ľudí nejako primäť, aby chodili namiesto eskalátorov po schodoch a spravili tak niečo pre svoje zdravie?

Podchodom na Hodžovom námestí prejdú denne tisíce ľudí. Je vybavený eskalátormi, čo uľahčuje život ľuďom, ktorí by dlhé schodiská nezvládli vyjsť.

Mnohým, najmä mladým ľuďom by však trochu pohybu mohlo len prospieť.

Vieme ľudí nejako primäť, aby chodili namiesto eskalátorov po schodoch a spravili tak niečo pre svoje zdravie?

Článok pokračuje pod video reklamou

Jednoduchý test so šípkami

Odborníci z MINDWORX to otestovali. Na zem, pred jedno zo schodísk, umiestnili nálepku s nápisom „Budete na Vianoce jesť koláče?“. Od nálepky viedli dve šípky – šípka áno ku schodom a šípka nie k eskalátoru.

Takýmto jednoduchým riešením sa im podarilo zvýšiť počet ľudí na schodoch o tretinu – z 18 na 24 percent z celkového počtu prechádzajúcich.

Ako je ale možné, že sa ľudia nechajú ovplyvniť obyčajným nápisom?

Riešenie vychádza z poznatkov z behaviorálnej ekonómie, ktorá hovorí, že ľuďom občas stačí malé postrčenie (angl. Nudge), aby zmenili svoje správanie.

Správna informácia v správny čas

Dôležité je upútať pozornosť v správny čas na správnu informáciu.

Keďže sa blížili Vianoce, aj nálepka pútala pozornosť vianočnou tematikou – nápis bol červený, s vianočným vzorom a bil do očí každému, kto podchodom prechádzal.

Následné nasmerovanie ľudí na myšlienku sviatočného prejedania sa stačilo, aby sa zamysleli, či skutočne nebude lepšie ísť po schodoch.

Stovky ľudí za deň tak urobilo pred Vianocami niečo pre svoje zdravie. Stačilo k tomu tak málo – nápis na zemi, ktorý sa ich opýtal, či sa chystajú jesť koláče.

Opäť sa tým preukázalo, že správanie ľudí vieme k lepšiemu meniť aj bez príkazov alebo zákazov – jednoduchým postrčením.

Táto téma sa stáva na Slovensku stále populárnejšou. Dôkazom toho je novovzniknutá platforma Slovak Behavioral Economics Network a udalosť Nudge Night Slovakia, ktorá sa bude konať 15. marca v Bratislave.

Domáci, ale aj zahraniční experti porozprávajú o využití nudgingu a behaviorálnej ekonómie vo verejnej aj súkromnej sfére.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 697
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 710
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 351
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 400
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 836
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 385
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 733
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 661
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 793
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 248