Schody alebo eskalátor? Rozhodnúť vám môže pomôcť nálepka na zemi

Vieme ľudí nejako primäť, aby chodili namiesto eskalátorov po schodoch a spravili tak niečo pre svoje zdravie?

Podchodom na Hodžovom námestí prejdú denne tisíce ľudí. Je vybavený eskalátormi, čo uľahčuje život ľuďom, ktorí by dlhé schodiská nezvládli vyjsť.

Mnohým, najmä mladým ľuďom by však trochu pohybu mohlo len prospieť.

Vieme ľudí nejako primäť, aby chodili namiesto eskalátorov po schodoch a spravili tak niečo pre svoje zdravie?

Článok pokračuje pod video reklamou

Jednoduchý test so šípkami

Odborníci z MINDWORX to otestovali. Na zem, pred jedno zo schodísk, umiestnili nálepku s nápisom „Budete na Vianoce jesť koláče?“. Od nálepky viedli dve šípky – šípka áno ku schodom a šípka nie k eskalátoru.

Takýmto jednoduchým riešením sa im podarilo zvýšiť počet ľudí na schodoch o tretinu – z 18 na 24 percent z celkového počtu prechádzajúcich.

Ako je ale možné, že sa ľudia nechajú ovplyvniť obyčajným nápisom?

Riešenie vychádza z poznatkov z behaviorálnej ekonómie, ktorá hovorí, že ľuďom občas stačí malé postrčenie (angl. Nudge), aby zmenili svoje správanie.

Správna informácia v správny čas

Dôležité je upútať pozornosť v správny čas na správnu informáciu.

Keďže sa blížili Vianoce, aj nálepka pútala pozornosť vianočnou tematikou – nápis bol červený, s vianočným vzorom a bil do očí každému, kto podchodom prechádzal.

Následné nasmerovanie ľudí na myšlienku sviatočného prejedania sa stačilo, aby sa zamysleli, či skutočne nebude lepšie ísť po schodoch.

Stovky ľudí za deň tak urobilo pred Vianocami niečo pre svoje zdravie. Stačilo k tomu tak málo – nápis na zemi, ktorý sa ich opýtal, či sa chystajú jesť koláče.

Opäť sa tým preukázalo, že správanie ľudí vieme k lepšiemu meniť aj bez príkazov alebo zákazov – jednoduchým postrčením.

Táto téma sa stáva na Slovensku stále populárnejšou. Dôkazom toho je novovzniknutá platforma Slovak Behavioral Economics Network a udalosť Nudge Night Slovakia, ktorá sa bude konať 15. marca v Bratislave.

Domáci, ale aj zahraniční experti porozprávajú o využití nudgingu a behaviorálnej ekonómie vo verejnej aj súkromnej sfére.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  2. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  3. Najužitočnejšia appka
  4. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  6. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  7. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  8. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  9. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 28 766
  2. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 12 361
  3. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 10 704
  4. Najužitočnejšia appka 9 845
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 8 554
  6. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 253
  7. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 5 394
  8. Osem dovolenkových destinácii, kde leto ešte nekončí 3 772
  9. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 3 579
  10. Platí najviac a míňa na seba najmenej 2 650