SME

Schody alebo eskalátor? Rozhodnúť vám môže pomôcť nálepka na zemi

Vieme ľudí nejako primäť, aby chodili namiesto eskalátorov po schodoch a spravili tak niečo pre svoje zdravie?

Podchodom na Hodžovom námestí prejdú denne tisíce ľudí. Je vybavený eskalátormi, čo uľahčuje život ľuďom, ktorí by dlhé schodiská nezvládli vyjsť.

Mnohým, najmä mladým ľuďom by však trochu pohybu mohlo len prospieť.

Vieme ľudí nejako primäť, aby chodili namiesto eskalátorov po schodoch a spravili tak niečo pre svoje zdravie?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jednoduchý test so šípkami

Odborníci z MINDWORX to otestovali. Na zem, pred jedno zo schodísk, umiestnili nálepku s nápisom „Budete na Vianoce jesť koláče?“. Od nálepky viedli dve šípky – šípka áno ku schodom a šípka nie k eskalátoru.

SkryťVypnúť reklamu

Takýmto jednoduchým riešením sa im podarilo zvýšiť počet ľudí na schodoch o tretinu – z 18 na 24 percent z celkového počtu prechádzajúcich.

Ako je ale možné, že sa ľudia nechajú ovplyvniť obyčajným nápisom?

Riešenie vychádza z poznatkov z behaviorálnej ekonómie, ktorá hovorí, že ľuďom občas stačí malé postrčenie (angl. Nudge), aby zmenili svoje správanie.

Správna informácia v správny čas

Dôležité je upútať pozornosť v správny čas na správnu informáciu.

Keďže sa blížili Vianoce, aj nálepka pútala pozornosť vianočnou tematikou – nápis bol červený, s vianočným vzorom a bil do očí každému, kto podchodom prechádzal.

Následné nasmerovanie ľudí na myšlienku sviatočného prejedania sa stačilo, aby sa zamysleli, či skutočne nebude lepšie ísť po schodoch.

Stovky ľudí za deň tak urobilo pred Vianocami niečo pre svoje zdravie. Stačilo k tomu tak málo – nápis na zemi, ktorý sa ich opýtal, či sa chystajú jesť koláče.

SkryťVypnúť reklamu

Opäť sa tým preukázalo, že správanie ľudí vieme k lepšiemu meniť aj bez príkazov alebo zákazov – jednoduchým postrčením.

Táto téma sa stáva na Slovensku stále populárnejšou. Dôkazom toho je novovzniknutá platforma Slovak Behavioral Economics Network a udalosť Nudge Night Slovakia, ktorá sa bude konať 15. marca v Bratislave.

Domáci, ale aj zahraniční experti porozprávajú o využití nudgingu a behaviorálnej ekonómie vo verejnej aj súkromnej sfére.

Autor: MINDWORX

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Skúmali 40-tisíc ľudí.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Ilustračná fotografia.

Vaše telo sa ochladzuje, nie zohrieva - a vy to necítite.


a 1 ďalší
Ilustračné foto.

Nález baktérie vedci označili za mimoriadne vzácny objav.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu