SME
Utorok, 28. január, 2020 | Meniny má Alfonz

Airbus A380 je kráľom oblohy. Čo pasažier chce, to dostane

Je rýchly, komfortný a myslí aj na ekológiu.

Na komerčných letoch sa airbus A380 začal využívať pred viac ako desiatimi rokmi. (Zdroj: Airbus)

Autor: Quark/Rastislav Oslej

Rýchly nárast leteckej dopravy v 60. rokoch minulého storočia, keď každých dvanásť mesiacov rástol počet cestujúcich približne o dvadsať percent, viedol leteckých konštruktérov k stavbe veľkých lietadiel.

A tak 9. februára 1969 vzlietol prototyp slávneho lietajúceho slona – Boeing 747, známy aj ako Jumbo Jet.

V čase vzniku mal nielen nevídané rozmery, ale najmä netradičný tvar – za pilotnou kabínou rozšírenú hornú palubu, pripomínajúcu hrb. Toto druhé podlažie bolo určené pre pasažierov prvej triedy.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Airbus predstavil novú čiernu skrinku. Je oranžová a pri nehode vyskočí z lietadla Čítajte 

Neskoršie verzie, ktoré neboli rozdelené na triedy, dokázali vďaka dvom podlažiam previezť naraz vyše 500 cestujúcich.

V januári 1970 sa uskutočnil prvý komerčný let sedemstoštyridsaťsedmičky. Let z New Yorku do Londýna vykonal stroj pomenovaný Clipper Victor, patriaci spoločnosti PanAm.

Jumbo mal okamžitý komerčný úspech a začal kraľovať dopravným lietadlám. Vyrobilo sa vyše 1 400 kusov a to v rôznych modifikáciách, veľkostiach a úpravách. Dňa 27. apríla 2005 však Jumbo musel opustiť trón.

Do vzduchu sa vzniesol po prvý raz Airbus A380 – a nový kráľ neba zasadol na trón dopravných lietadiel. Zomrel kráľ, nech žije kráľ!

Zrodenie panovníka

Prvé štúdie o európskom vysokokapacitnom lietadle z dielne Airbusu sa datujú do roku 1990.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5922 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5922 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Airbus

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Čínsky Černobyľ. Úrady o víruse klamali, teraz ich kritizujú

Pekingu sa čínske úrady boja, vírus radšej tajili.

Zdravotník na ulici vo Wu-hane.
Cynická obluda

Moták, ktorý zlyhal

Ako súdy s Kočnerom pokračujú, musí sa chránenec Smeru veľmi čudovať, kde zlyhali jeho záchranné siete.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Podcast Zoom

Zoom: Výskum naznačuje univerzálny liek na rakovinu

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

Umelecká ilustrácia Spitzerovho vesmírneho ďalekohľadu.

Umelá inteligencia varovala pred čínskym vírusom ako prvá

BlueDot číta zahraničné správy aj blogy.

Ľudia s maskami v meste Hongkong.
Neuróny v mozgu vínnej mušky, ktoré sú dôležité pre navigáciu.