SME
Piatok, 22. november, 2019 | Meniny má Cecília

Airbus A380 je kráľom oblohy. Čo pasažier chce, to dostane

Je rýchly, komfortný a myslí aj na ekológiu.

Na komerčných letoch sa airbus A380 začal využívať pred viac ako desiatimi rokmi. (Zdroj: Airbus)

Autor: Quark/Rastislav Oslej

Rýchly nárast leteckej dopravy v 60. rokoch minulého storočia, keď každých dvanásť mesiacov rástol počet cestujúcich približne o dvadsať percent, viedol leteckých konštruktérov k stavbe veľkých lietadiel.

A tak 9. februára 1969 vzlietol prototyp slávneho lietajúceho slona – Boeing 747, známy aj ako Jumbo Jet.

V čase vzniku mal nielen nevídané rozmery, ale najmä netradičný tvar – za pilotnou kabínou rozšírenú hornú palubu, pripomínajúcu hrb. Toto druhé podlažie bolo určené pre pasažierov prvej triedy.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Airbus predstavil novú čiernu skrinku. Je oranžová a pri nehode vyskočí z lietadla Čítajte 

Neskoršie verzie, ktoré neboli rozdelené na triedy, dokázali vďaka dvom podlažiam previezť naraz vyše 500 cestujúcich.

V januári 1970 sa uskutočnil prvý komerčný let sedemstoštyridsaťsedmičky. Let z New Yorku do Londýna vykonal stroj pomenovaný Clipper Victor, patriaci spoločnosti PanAm.

Jumbo mal okamžitý komerčný úspech a začal kraľovať dopravným lietadlám. Vyrobilo sa vyše 1 400 kusov a to v rôznych modifikáciách, veľkostiach a úpravách. Dňa 27. apríla 2005 však Jumbo musel opustiť trón.

Do vzduchu sa vzniesol po prvý raz Airbus A380 – a nový kráľ neba zasadol na trón dopravných lietadiel. Zomrel kráľ, nech žije kráľ!

Zrodenie panovníka

Prvé štúdie o európskom vysokokapacitnom lietadle z dielne Airbusu sa datujú do roku 1990.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5922 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5922 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Airbus


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Ako sa opovažujete, Vladimír Mečiar? (píše Michal Havran)

Stal sa a ostáva najvýznamnejším klamárom povojnového Československa.

Vladimír Mečiar.
Blog Transparency International

Čo o morálke sudcov hovorí, keď kopírujú motivačné listy

Je to fakt veľa žiadať od sudcov, aby mali charakter neopisovať?

(ilustračné foto)
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Musíme znížiť očakávania na nulu

Na koľko si myslíte, že by oligarchov vyšlo tých pár hlasov?

Jaroslav Naď z OĽaNO.
Martin Lengyel na archívnej fotografii.