Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Čo sa stane s Teslou vo vesmíre? Spočítali, s čím sa môže zraziť

Auto preletí popri Zemi o 73 rokov.

Pohľad na Zem z Tesly Roadster, ktorú do vesmíru vyniesla raketa Falcon Heavy.Pohľad na Zem z Tesly Roadster, ktorú do vesmíru vyniesla raketa Falcon Heavy. (Zdroj: SpaceX)

BRATISLAVA. Nepanikárte. Elon Musk dobre vedel, prečo tento odkaz napísal na palubnú dosku svojho auta, ktoré pred týždňom vyniesla do vesmíru raketa Falcon Heavy.

Prečítajte si tiež: Falcon Heavy úspešne odštartoval. A čo bude ďalej Čítajte

Tesla Roadster sa totiž na svojej obežnej dráhe môže zraziť so Zemou či s Venušou.

Netreba však panikáriť, šanca na zrážku je nízka.

Výpočet obežnej dráhy Tesly urobila skupina vedcov, ktorá sa zameriava na orbitálnu dynamiku.

Svoje výsledky uverejnili v predtlačovej verzii na webe arXiv.

Tesla Roadster je podľa posledných informácií od Elona Muska na ceste k obežnej dráhe Marsu a neskôr by sa mala dostať až k pásu asteroidov. Gravitácia Slnka auto opäť pritiahne, a potom bude opakovane obiehať po eliptickej dráhe skrz obežné dráhy Venuše, Zeme a Marsu.

V roku 2091 by Tesla mala po prvýkrát preletieť blízko popri Zemi, podobne ako mnohé asteroidy. Presne vypočítať jej cestu je však veľmi ťažké, dráha auta je veľmi chaotická.

Prečítajte si tiež: Konštruktér o Falcon Heavy: Človeku sa nechce veriť, že to je realita a nie sci-fi Čítajte

Vedci preto urobili niekoľko meraní, ktoré umožňujú o budúcnosti Tesly spraviť niekoľko štatistických predpovedí.

Najpravdepodobnejšie je, že Tesla bude Slnko obiehať bez väčších problémov niekoľko desiatok miliónov rokov - šanca je 50 percent.

Počas prvých miliónov rokov však existuje aj šesť percentná šanca, že Tesla sa nakoniec zrazí so Zemou a 2,5% šanca, že sa zrazí s Venušou. Po troch miliónoch rokoch sa šanca zrážky so Zemou zvýši na desať percent. Nebude však nebezpečná.

"Zrejme zhorí v atmosfére alebo sa na povrch Zeme dostane len jedna súčiastka," povedal per magazín Science autor výpočtov Hanno Rein z univerzity v Toronte.

"Neexistuje žiadne riziko pre zdravie a bezpečnosť."

arXiv:1802.04718

Vedci skúmali rakovinu prsníka.

Kapitán Zdeno Chára prvýkrát v drese Bostonu hral hokej bez rukavíc. Obeťou sa stal Čech David Kočí v zápase Boston – Chicago 3:1.

Aj bitky otvárajú cestu do NHL.

Kľúčová výhoda je ľahká škálovateľnosť.