RECENZIA

V Shadow of the Colossus má zabíjanie následky. Aj pre hráča (recenzia)

Na PlayStation 4 sa vracia ďalšia legendárna hra.

Shadow of the Colossus.(Zdroj: Sony)
Shadow of the Colossus
Páči sa nám:herná náplň, spracovanie myšlienky, mytológia a budovanie sveta, hudba
Nepáči sa nám:kolízna kamera, fixovaná kamera vo fotorežime
Hodnotenie:10
Platformy:PlayStation 4

Hrali sme na PlayStation 4 Slim, hru na recenziu poskytla spoločnosť Sony.

Smrť jednotlivca je tragédia, smrť miliónov je štatistika. Známy výrok sa dá veľmi trefne uplatniť aj pri videohrách: koľkokrát sa stane, že hlavný hrdina spôsobí menšiu genocídu zloduchov?

Zvykli sme si, veď už aj v štatistikách si môžeme pozrieť, koľko nábojov sme vystrelili, koľko hláv trafili, koľko postáv zabili. Desiatky, stovky, občas aj tisíce. Banálnosť.

Článok pokračuje pod video reklamou

V Shadow of the Colossus zomrie šestnásť majestátnych bytostí, šestnásť nezabudnuteľných kolosov, ktoré hlavnému hrdinovi, Wanderovi, nič neurobili. Ale zabiť ich je jediný spôsob, ako oživiť mŕtvu dievčinu. Preto Wander prišiel do zakázanej krajiny.

A napriek varovaniu, že to bude mať strašné následky, sa rozhodol splniť úlohu.

Hra ako žiadna iná

Zjednodušene povedané, Shadow of the Colossus by sa dala popísať ako niekoľko veľkých súbojov s kolosmi, v ktorých sa miešajú prvky hádaniek a plošinoviek.

Aby ste vôbec kolosy porazili, musíte na ich tele nájsť slabiny, dostať sa k nim a zabodnúť do nich meč. A takm stále dokola.

Ale to by bolo priveľké zjednodušenie.

To, čo sa najprv zdá ako bežná náplň hry - náplň, ktorú ste tak často videli inde - sa rýchlo zmení na otázku, či to, čo robíte, je správne. Shadow of the Colossus sa vás neustále pýta: ako ďaleko ste ochotní zájsť? A pýta sa to tak jedinečne, ako len videohra dokáže.

Je to súhra všetkého. Súboje s kolosmi a zmiešané pocity, ktoré vo vás vyvoláva ich porazenie.

Osamotené a tiché putovanie po pustom, no prekrásnom nedotknutom svete, počas ktorého máte príležitosť premýšľať, čo sa deje, pričom vaším jediným spoločníkom je kôň Agro.

Neustála melanchólia a vtierajúce sa pochybnosti, či robíte správnu vec.

Budú sa urputne brániť

Vysoké a majestátne, ale aj o niečo málo väčšie ako vy. Krotké, ktoré si vás nebudú napriek všetkému všímať, ale aj agresívne, pripravené v okamihu zaútočiť. Lietajúce, lezúce po stenách, plaziace sa pod pieskom, plávajúce hlboko pod hladinou jazera.

Každý kolos je jedinečný.

Dobre vedia, o čo vám ide a mnohí sa budú urputne brániť. Pokúsia sa vás zadupnúť, trafiť kyjakom, udrieť päsťou. Ak to nepomôže a už ste sa dostali na ich telo, budú sa vás všemožne snažiť striasť. Celé sa to podobá na chvíle, keď sa vy snažíte odohnať otravný hmyz.

Rukami nohami máchajú vo vetre, ramenami a chrbtom sa urputne kývu zo strany na stranu, len aby sa vás zbavili. Všetkými silami vám budú brániť, aby ste im vrazili meč do slabín.

A práve tu čoskoro začnete mať pocit, že niečo nie je správne. Kolosy vyjú od bolesti, zmietajú sa, z rán im vytryskne čierna tekutina, oči im žiaria v tušení, že deje čosi zlé.

Keď ich porazíte, namiesto triumfálnej úľavy vidíte tú majestátnu bytosť bezducho padať k zemi. Aj hudba v pozadí dáva najavo, že sa stalo čosi smutné.

Naplnená prázdnota

Práve putovanie po prázdnom svete slúži na upokojenie, vstrebanie toho, čo sa pred chvíľou udialo v boji s kolosom. Keby ho vývojári naplnili vedľajšími úlohami či hľadaním skrytých predmetov, odpútali by pozornosť od najdôležitejšieho - od premýšľania nad tým, prečo zabíjate kolosy.

Napriek intenzívnej prázdnote je však zakázaná krajina prekrásnym miestom. Planinu strieda hustý les, z ktorého vás jaskyne vyvedú na púšť. Nájdete tu bažiny, kopce, ruiny starovekej civilizácie.

Prečo tie piliere trčia z jazera? Načo slúžila táto aréna? Zakázaná krajina paradoxne najviac prezrádza tým, že je prázdna.

Váš kôň Agro pritom nie je len akýmsi dopravným prostriedkom, ktorý vás má dostať k najbližšiemu súboju. Ak ho necháte osamote, začne sa prechádzať alebo pásť. Sám reaguje na okolie, dokáže si vybrať vhodnú cestu, spomalí, keď vojde do hustého lesa.

Keď naňho vysadnete, nepreberáte nad ním kontrolu ako v iných hrách, naopak. Ovládate ho cez opraty hlavného hrdinu, čím nadobúda ešte živší dojem.

Jeho živosť ešte viac umocňuje jeho lojálnosť - bude chcieť ísť za vami aj vtedy, keď musíte zoskočiť a ísť do súboja s kolosom osamote.

Mnohé vylepšenia

V Bluepoint Games pristúpili k remaku veľmi zodpovedne. Celú hru rozobrali a upravili ju do modernej podoby, no hra si napriek tomu zachovala svojho ducha.

Obrovským posunom vpred je grafika, ktorá je tentokrát omnoho detailnejšia, pričom zachováva absolútnu plynulosť. Vylepšené sú efekty, zem už nie len zelená plocha, ale rastie na nej detailná tráva, lesy sú husté a živé.

Agro je ešte živší, jeho pohyby sú organické, prekrásne plynulé a pôsobí ako skutočný. Dokonca aj jeho správanie dostalo pár vylepšení, ešte lepšie reaguje na okolie a sám napríklad spomalí pred vstupom do hustého lesa.

Vývojári zapracovali aj na ovládaní, pričom nielenže zachovali pôvodnú schému, ale pridali aj upravenú. Medzi ďalšie drobné vylepšenia patrí možnosť vypnúť nápovedy pri súbojoch, fotorežim, či možnosť uložiť si hru kdekoľvek.

Bonusový režim, v ktorom máte na porazenie kolosa časový limit, tu samozrejme je.

Stojí zabíjanie za to?

Videohry majú problém s násilím. Absolútna väčšina ho odôvodní prostoduchým bojom dobra proti zlu a neobťažuje sa ukázať, že si v skutočnosti vyberá daň.

Slávny filmový kritik Roger Ebert v debate o hrách a umení odmietal interaktivitu v diele ako opozíciu voči autorskému zámeru, pričom podotýkal, že hra musí mať aj cieľ. Ale čo ak toto dokáže niekto obrátiť?

Shadow of the Colossus využíva, že hráči prijímajú ciele hlavných postáv za svoje a priamo sa podieľa na zabíjaní.

Ale pýta sa: čo ak sú tieto ciele v rozpore s vnútorným presvedčením hráča? Čo ak niekto navrhne hru tak, aby donútila interaktivitou hráča premýšľať nad tým, čo robí? A čo zo seba stratíte, ak svoj cieľ splníte?

V tejto hre zomrie šesťnásť bytostí. A vy si musíte povedať, či to stálo za to.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 951
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 932
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 13 523
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 305
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 9 485
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 7 201
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 120
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 319
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 256

Téma: PlayStation


Článok je zaradený aj do ďalších tém Sony, Herné konzoly

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Za slušné médiá: politici stále skúšajú zastrašovať novinárov (diskusia naživo)

Útok na novinárov a médiá je útokom na všetkých.

Neprehliadnite tiež

Vypočítali, za ako dlho sa medzi ľuďmi vytvorí priateľstvo

Hodiny strávené v práci sa podľa štúdie nerátajú.

Objavili planétu temnú ako uhlie, pohltí takmer všetko svetlo z hviezdy

Planéta nie je celkom čierna, niekde môže žiariť ako uhlíky v ohnisku.

Ako zvýšiť šancu, že uchádzač o zamestnanie pošle životopis?

Každá firma sa snaží pracovné miesta obsadiť čo najlepšími a najkvalifikovanejšími zamestnancami. Problémom, s ktorým sa mnoho firiem v poslednej dobe stretáva, je nedostatočné množstvo uchádzačov o prácu.

Recenzia: Nový God of War dospel a nie je len o zabíjaní

Surovosť z hry nevyprchala, len už nie je samoúčelná a ustupuje do úzadia v záplave všetkých emócií.

Nie špirála, ale uzlík. V ľudskej DNA našli novú štruktúru

Krátke úseky ľudskej DNA nemusia byť iba zakrútené.