SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Prečo drahšie víno lepšie chutí? Klame nás mozog

Ak je víno drahé, musí byť dobré. Alebo aj nemusí.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BONN. Je drahé? Potom musí byť dobré. Tak uvažuje množstvo ľudí pri nákupe vína nielen na sviatočný stôl.

Prečo nám nápoj z hrozna chutí viac, keď pri jeho nákupe z peňaženky vytiahneme vyššiu sumu, zisťovali vedci z francúzskej INSEAD Business School vo Fontainebleau a z univerzity v Bonne.

Systém odmien

Prečítajte si tiež: Objavili najstaršie víno na svete. Ľudí liečilo aj spájalo Čítajte 

Podľa ich štúdie uverejnenej v časopise Scientific Reports nás klame vlastný mozog, konkrétne jeho oblasť zodpovedná za odmenu.

"Systém odmien je v prípade vyššej ceny aktivovaný výrazne silnejšie, a posilňuje tak zjavne aj chuťový zážitok," uviedol profesor Bern Weber z univerzity v bývalej západonemeckej metropole.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaujímavou otázkou podľa neho ostáva, či je možné systém odmien vytrénovať tak, aby bol na takzvaný marketingový placebo efekt menej citlivý. Vedci skúmali dopady pitia drahého vína na 15 ženách a rovnakom počte mužov v priemernom veku okolo tridsať rokov.

Nápoj ochutnávali ležmo v prístroji na magnetickú rezonanciu. Najprv sa im na obrazovke objavila cena vína, následne im plastovou trubičkou priamo do úst putoval asi mililiter alkoholického nápoja.

Pomocou tlačidiel potom na stupnici od jednej do deväť hodnotili, ako im víno chutí. Nápoj pritom ochutnávali vo všetkých prípadoch rovnaký - červené francúzske víno za dvanásť eur.

Rovnaký nápoj, iná cena

Účastníci testu ale vedcom tvrdili, že ide o rôzne nápoje, ktorých cena sa pohybovala od troch do osemnástich eur.

Skryť Vypnúť reklamu

"Podľa očakávania ľudia uvádzali, že im údajne drahšie víno chutí viac, než to lacnejšie," uviedla v štúdii výskumníčka z INSEAD Business School profesorka Hilke Plassmannová.

Snímky z magnetickej rezonancie následne odhalili, že pri ochutnávaní domnelo drahších vín sa aktivuje predný mozog a ventrálna časť striata, teda hlboké oblasti šedej hmoty vnútri hemisfér koncového mozgu.

Kým predný mozog sa podieľa predovšetkým na porovnávanie cien, a je teda zrejme zapojený aj do očakávaní, ventrálne striatum je súčasťou systému motivácie a odmien.

"Systém motivácie a odmien si z nás vlastne robí srandu," vysvetľuje doktorka Liane Schmidtová - ďalšia vedkyňa, ktorá sa štúdie zúčastnila. Podľa Webera má ale marketingový placebo efekt svoje hranice: "Keď sme napríklad dali ochutnať tekutinu mdlej chuti, ktorá údajne stála sto eur, efekt sa nedostavil."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Psychológia človeka

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Mozog, Neuroveda
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj volič ĽSNS je občan

Vláda nenechala priestor na zákonné protesty.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Podcast Klik

Klik: Vianoce 2020, toto sú naše tipy na technologické darčeky

Sprievodca nakupovaním technologických darčekov.

Podcast Klik.
Tieň sondy Hajabusa 2 na povrchu asteroidu Ryugu.
Podcast Tech_FM

Výpredaje majú problém, všetko skupujú roboty

Čo spôsobujú nové technológie.