Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Už nie sme jediní s ôsmimi planétami. Objavili miniverziu našej Slnečnej sústavy

Sústava sa nachádza vyše 2500 svetelných rokov od Zeme v súhvezdí Drak.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Naša slnečná sústava už nie jediná s ôsmimi planétami. Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír oznámil, že vedcom sa s pomocou umelej inteligencie podarilo naraziť na ôsmu exoplanétu, ktorá obieha okolo hviezdy Kepler-90.

Hviezda je väčšia a teplejšia než naše Slnko. Nachádza sa od nás vo vzdialenosti 2545 svetelných rokov v severnom súhvezdí Drak. Doteraz okolo nej vedci pozorovali sedem planét.

Novoobjavená ôsma planéta (Kepler-90i) je horúca, skalnatá a o tretinu väčšia než Zem. Napriek tomu je najmenšou zo všetkých v sústave. Svoju materskú hviezdu obehne raz za 14,4 pozemských dní.

Vedci pritom už dlhšie tušili, že v dátach z vesmírneho teleskopu Kepler, v ktorých našli aj túto planétu, sa môžu ukrývať doteraz neobjavené svety.

Potrebovali správny nástroj

"Presne ako sme čakali, v archívnych údajoch z Keplera sa schovávajú úžasné objavy. Čakajú len na to, aby ich objavil správny nástroj," tešil sa Paul Hertz, riaditeľ oddelenia NASA pre astrofyziku.

Objav sa podaril vďaka umelej inteligencii, ktorú vedci naučili vyhľadávať exoplanéty - hviezdy obiehajúce inú hviezdu než naše Slnko - na základe malých výkyvov v svietivosti hviezdy. Výkyvy totiž naznačujú, že pred hviezdou prešla planéta.

Prečítajte si tiež: Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život Čítajte

Pri učení použili tisícky overených stôp po predtým objavených planétach. Umelá inteligencia tak s 96 percentnou presnosťou dokázala rozlíšiť existujúce planéty od falošných stôp.

Umelá inteligencia preskúmala údaje z Keplerovho teleskopu o 670 sústavách, o ktorých vieme, že majú planéty. V údajoch našla slabú stopu, že pred hviezdou Kepler-90 mohla prejsť doteraz neobjavená planéta . Túto stopu si predtým vedci nevšimli.

"Sústava hviezdy Kepler-90 je mini verziou našej. Malé planéty sú vo vnútri, väčšie vonku, no všetky sú natlačené bližšie pri sebe," opisuje objav astronóm Andrew Vanderburg.

Exoplanéta Kepler-90i je tak blízko k materskej hviezde, že priemernú teplotu na povrchu vedci odhadujú na vyše 420 stupňov Celzia - podobne ako na Merkúri.

Najvzdialenejšia planéta, Kepler-90h, pritom hviezdu obieha v podobnej vzdialenosti ako Zem Slnko.

Obrovské množstvo údajov

Vesmírny teleskop Kepler doteraz pozoroval vyše 150-tisíc hviezd, pričom len za prvé štyri roky zachytil až 35-tisíc možných stôp po nových planétach.

Astronómovia zatiaľ pátrali po exoplanétach len automatizovaným hľadaním a občas aj klasickými ľudskými očami.

Prečítajte si tiež: Vodík, hélium a kyanid. Vedci prvýkrát určili atmosféru ďalekej superZeme Čítajte

Zapojenie umelej inteligencie do výskumu však otvára nové možnosti skúmania údajov z Keplera.

"Vidím to tak, že sa nám podarilo vyvinúť pre astronómov zásadný nástroj," povedal pre web ScienceAlert softvérový inžinier Christopher Shallue zo spoločnosti Google.

Dokazuje to aj skutočnosť, že použitá umelá inteligencia okrem exoplanéty Kepler-90i narazila aj na ďalšiu, ktorá sa schovávala v údajoch z teleskopu.

Exoplanéta Kepler-80g obieha rovnomennú hviezdu, pričom je šiestou objavenou v tejto sústave. Umelá inteligencia by teraz mala skúmať hviezdy, ktoré zaznamenal teleskop.

Exoplanéty, Kozmické observatórium Kepler, Planéty

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.