Utorok, 2. marec, 2021 | Meniny má AnežkaKrížovkyKrížovky

Tisícky vedcov varujú ľudstvo: Na riešenie problémov Zeme nám dochádza čas

Ľudstvo najviac trápia klimatické zmeny, odlesňovanie a zvýšená produkcia mäsa.

(Zdroj: NASA/Reid Wiseman)

BRATISLAVA. Ľudstvo sa blíži ku kolízii s prírodným svetom. Každým dňom máme čoraz menej času na nápravu.

Tak znie už druhé varovanie pre ľudstvo, pod ktoré sa v pondelok podpísalo viac ako pätnásťtisíc vedcov zo 184 krajín sveta. Varovanie vydali vo vedeckom časopise BioScience.

Prvé varovanie ľudí

Prvé varovanie dostali ľudia ešte pred 25 rokmi. Vtedy sa pod neho podpísalo približne 1200 vedcov.

"Ak sa chceme vyhnúť obrovskému ľudskému utrpeniu, je nevyhnutné urobiť veľkú zmenu v našom spravovaní Zeme a v živote na nej," písali vedci vo varovaní z roku 1992.

Vedci varovali pred viacerými environmentálnymi problémami - znižovaním ozónovej vrstvy, znečisťovaním ovzdušia a vody, kolapsom rybolovu a stratou produktivity pôdy, pred odlesňovaním, vymieraním druhov a katastrofickou zmenou klímy.

V novom varovaní vedci priznali, že ľudstvo pri riešení väčšiny týchto problémov zlyhalo. Najkatastrofálnejšie sú na tom podľa ich slov klimatické zmeny, odlesňovanie a zvýšená produkcia mäsa.

"Okrem toho sme spustili hromádné vymieranie, šieste za zhruba 540 miliónov rokov, ktoré môže do konca tohto storočia zničiť alebo poslať na cestu zániku mnohé súčasné formy života," píšu autori vo varovaní.

Ako to napravíme?

Jediné, čo sa ľuďom podarilo zvrátiť bolo strácanie ozónovej vrstvy. V súčasnosti je totiž ozónová diera najmenšia od meraní v roku 1988.

"Rýchly celosvetový pokles v látkach poškodzujúcich ozónovú vrstvu ukazuje, že vieme urobiť pozitívnu zmenu, keď konáme rozhodne," vysvetľujú autori.

Menšie pokroky zaznamenalo ľudstvo aj v boji proti chudobe a hladu, znižovaní miery odlesňovania v niektorých regiónoch a rapídny rast v sektore obnoviteľnej energie.

"Od roku 1992 sme sa naučili veľa, ale pokrok v naliehavo potrebných zmenách v environmentálnej politike, ľudskom správaní a globálnych nerovnostiach stále nie je dostatočný."

Na konci správy vydali vedci aj trinásť príkladov účinných krokov, ktoré môžu ľudstvo nasmerovať k udržateľnosti.

Patrí medzi ne obnovenie pôvodného rastlinstva najmä v lesoch, znižovanie potravinového odpadu, podpora posunu stravovania k rastlinným produktom, znižovanie plodnosti pomocou sexuálnej výchovy či zlepšenie ekonomík na zníženie nerovností v oblasti bohatstva.

Konať by sme podľa pätnásich tisícok vedcov mali čo najskôr.

"Čoskoro bude príliš neskoro, aby sme sa odklonili z našej trajektórie neúspechu a čas sa nám míňa. Musíme si uvedomiť - v našom každodennom živote a v našich riadiacich inštitúciách - že Zem so všetkým svojim životom je naším jediným domovov," varujú vedci.

DOI: 10.1093/biosci/bix125

Téma: Klimatická zmena

Životné prostredie, Ozónová vrstva, Ozónová diera

Víťazom v koalícii je podľa preferencií Sulík, inak boduje Pellegrini.

V Dolnom Kubíne mesto neotvorí tento víkend ani jedno odberné miesto.

Sprísni sa nočný zákaz vychádzania.

Ako dopadol experiment s barmskou demokraciou.

Vizualizácia čiernej diery, ktorá pohlcuje hviezdu. Z podobnej udalosti k zemi doputovala nepolapiteľná častica.

Časticu zachytili v roku 2019.

Pásiky na kopcoch okolo rieky Marcha nafotil americký satelit Landsat 8.

Vzor sa ukazuje v každom ročnom období.

Objavený koč sa využíval k obradom.

Ide o prvý nález tohto druhu v oblasti Pompejí.

27. feb
Od Antarktídy odtrhol veľký ľadovec.

Ľadovec pravdepodobne odpláva z kontinentu alebo narazí na plytčinu.

27. feb