Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Na Mesiaci našli najlepšie miesto na prežitie ľudí

Astronauti zatiaľ nevydržali na Mesiaci dlhšie ako tri dni.

Jeden z konceptov lunárnej základne. Podľa nových zistení, by mala byť skôr pod povrchom.Jeden z konceptov lunárnej základne. Podľa nových zistení, by mala byť skôr pod povrchom. (Zdroj: NASA/SAIC/Pat Rawlings)

BRATISLAVA. Na povrchu Mesiaca žiadny astronaut nestrávil viac ako tri dni. Samotný skafander nedokáže človeka ochrániť pred miestnymi extrémnymi zmenami teplôt, radiáciou či dopadmi meteoritov.

Japonským astronómom sa teraz podarilo na Mesiaci objaviť najbezpečnejšie miesto na úkryt. V tuneli v regióne Marius Hills, ktorý kedysi vytvorila tečúca láva.

Objav uverejnili vo vedeckom časopise Geophysical Research Letters.

Lávové tunely vznikajú prirodzene pri prietoku lávovej hmoty, ktorá vytvára tvrdú kôru. Kôra tvrdne a nad plynulým prúdom lávy nakoniec vytvorí akúsi strechu. Keď láva prestane tiecť, tunel sa niekedy úplne vyprázdni a pod povrchom zostane dutina.

V lunárnom regióne Marius Hills objavili vchod do takejto dutiny. Strecha nad tunelom sa zrejme prevalila a zostala po nej diera priamo do tunela, ktorú videli na snímkach.

"Ak chceme niekedy postaviť lunárnu základňu, je dôležité vedieť, kde tieto lunárne tunely sú a aké sú veľké," povedal v tlačovej správe univerzity Purdue Juniči Harujama z japonskej vesmírnej agentúry JAXA.

Obrovský tunel

Podľa vedcov z JAXA je tunel vzhľadom na svoju veľkosť ideálnym miestom na stavbu lunárnej základne.

Lunárne tunely sa prirodzene vyskytujú aj na Zemi, tie na Mesiaci sú však omnoho väčšie. Aby takýto tunel zachytili gravitačné merania, musí mať dĺžku niekoľko kilometrov a hĺbku a šírku aspoň jeden kilometer.

Vedci skúmali povrch Marius Hills pomocou radarových dát z vesmírnej lode SELENE, ale aj pomocou gravitačných meraní americkej misie GRAIL. O existencii lunárnych tunelov vedeli vedci aj pred týmto výskumom, prvýkrát však dokázali potvrdiť jeho existenciu pomocou radiačných a gravitačných dát.

DOI: 10.1002/2017GL074998

NASA, Mesiac, JAXA, Japonsko

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Koronavírus: Slovensko má ďalších 19 úmrtí, Oravu a Bardejov plošné testujú (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 134 obetí.

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Dušan Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Kanadsko-americký bývalý iluzionista James Randi, ktorý podstatnú časť kariéry strávil vyvracaním tvrdení o nadprirodzene, zomrel vo veku 92 rokov.

Dávne stopy naznačujú príbeh nebezpečnej púte

Stopy majú viac ako desaťtisíc rokov.

Umelecká predstava o putovaní ženy s batoľaťom cez územie, ktoré je dnes v Národnom parku White Sands. Jej stopy sa zachovali viac ako desaťtisíc rokov, vedci ich teraz podrobili detailnej analýze. KLIKNITE PRE ZVÄČŠENIE.