Vedci rozlúštili záhadu obrovských ľadových čepelí na Plute

Podobné útvary sú aj na Zemi, no v iných mierkach.

Trpasličia planéta Pluto.Trpasličia planéta Pluto. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Sonda New Horizons pri svojom prelete okolo trpasličej planéty Pluto odhalila na povrchu dávne pobrežie zmenšujúceho sa ľadového jazera, roztrieštené hory, povrch pripomínajúci dračie šupiny, ale aj zvláštne útvary pripomínajúce obrovské ľadové čepele.

Ich pôvod vedcov z NASA fascinoval a teraz prišli s vysvetlením tohto prírodného javu, ktorý sa v určitej podobe vyskytuje aj na našej planéte. Útvary podľa vedcov vznikli pod vplyvom tamojšej klímy a dlhým vývinom kôry.

Čepele tvorí metánový ľad a s najväčšou pravdepodobnosťou vznikajú v dôsledku špecifickej erózie, ktorá postupne zodrala ich povrch, čím dala ľadovým čepeliam nečakane vysoké hrebene s ostrými predelmi.

Útvary sa nachádzajú v najvyšších nadmorských výškach blízko rovníka planéty, pričom sa môžu týčiť až do výšky niekoľkých sto metrov.

Člen výskumného tímu New Horizons Jeffrey Moore zistil, že proces začína, keď v extrémnych výškach atmosféry Pluta metán zamrzne podobne, ako keď vzniká námraza na Zemi či v chladničke.

Prečítajte si tiež: Na Plute objavili studené sopky, chrlili ľad a plyny Čítajte

"Keď sme si uvedomili, že čepeľový povrch vznikol z vysokých nánosov metánového ľadu, boli sme zvedaví, prečo namiesto obrovských ľadových plôch na zemi vytvára takéto hrebene," povedal podľa NASA Moore.

Aj na túto otázku našli vedci odpoveď. Klíma na Plute sa totiž z času na čas mení a keď sa oteplí, metánový ľad sa jednoducho začne vyparovať.

Veľmi podobné útvary sa v okolí rovníka vyskytujú aj na Zemi, no narozdiel od tých na Plute dosahujú výšku najviac len niekoľko metrov. Ich špicatý tvar vzniká v princípe rovnakým procesom.

Objav pritom môže pomôcť vedcom aj pri lepšom poznávaní topológie trpasličej planéty a určiť nadmorskú výšku ďalších oblastí, ktoré pokrýva metánový ľad.

DOI: 10.1016/j.icarus.2017.08.031