Holuby zvládnu viac vecí naraz lepšie ako ľudia

Mozog holubov ma väčšiu hustotu nervových buniek.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: PIXABAY/CC)

BRATISLAVA. Mozog dokáže viacero vecí naraz. Kým spracúva informáciu o skončení jednej činnosti, vy už dávno robíte čosi iné.

Schopnosť multitaskingu sa často pripisuje len človeku. No vedci ju objavili aj u nečakaného zvieraťa: u holuba.

Holuby dokážu medzi dvoma činnosťami prepínať rovnako rýchlo ako ľudia, občas dokonca lepšie.

Holubí mozog dokáže rýchlejšie komunikovať. Ukazuje to štúdia, ktorú uverejnili nemeckí výskumníci v odbornom časopise Current Biology.

Dva rozdielne mozgy

"Kognitívni neurovedci dlhé roky skúmajú, ako môžu niektoré vtáky ako vrany alebo papagáje napriek malému mozgu a nedostatku mozgovej kôry byť dosť múdre, aby v kognitívnych schopnostiach súperili so šimpanzmi," píše v tlačovej správe Porúrskej univerzity autorka výskumu Sara Letznerová.

Prečítajte si tiež: Holuby sa učia od skúsenejších podobne ako ľudia Čítajte

Ľudia a iné cicavce totiž majú mozgovú kôru lepšie vyvinutú ako vtáky. Anatómii cicavčej mozgovej kôry, ktorú tvorí šesť vrstiev, pripisovali vedci aj schopnosť vykonávanie dvoch činností naraz.

Holubom takáto štruktúra chýba. Multitasking teda musí spôsobovať čosi iné.

Holuby síce nemajú v mozgovej kôre vrstvy, majú v nej však väčšiu hustotu nervových buniek. V jednom kubickom centimetri majú týchto buniek šesťkrát viac ako človek.

Bunky sú k sebe aj omnoho bližšie, vedci preto predpokladali, že informácie medzi neurónmi môžu u holuba cestovať až o polovicu kratšie.

Rýchlejší holub

Hypotézu biológovia otestovali na pätnástich ľuďoch a na dvanástich holuboch.

V dvoch pokusoch mali najprv vykonávať jednu činnosť, potom ju rýchlo ukončiť a prejsť na ďalšiu. V jednom prípade začali druhú činnosť okamžite, v druhom prípade počkali tristo milisekúnd.

Pri prvej úlohe boli holuby a ľudia viac-menej vyrovnaní. Pri druhej úlohe museli procesy v mozgu prejsť malou zmenou, ktorú spôsobilo odloženie druhej úlohy. V mozgu sa diali dva procesy - zastavenie prvej činnosti a začatie druhej.

Nediali sa však naraz ako v prípade prvej úlohy, oba procesy sa striedali asi ako loptička pri pingpongu. Práve preto mali holuby výhodu - pomohli im hustejšie nervové bunky a kratšie prepojenia.

Holuby dokázali predbehnúť ľudí o 250 milisekúnd.

DOI: 10.1016/j.cub.2017.07.056