Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Neandertálsky chlapec odhaľuje záhady pravekého detstva

Osemročný chlapec ešte nemal vyvinutý mozog, už robil dospelácku prácu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: FOTOLIA)

MADRID, BRATISLAVA. Vývoj moderného človeka sa pokladá za unikát. Pohlavnú dospelosť dosiahne až v puberte, ktorá sa začína približne jedenástym rokom života. Šimpanzovi napríklad toto dospievanie trvá dvakrát kratšie.

Doterajšie odhady naznačovali, že rovnako krátko mali dospievať aj neandertálci. Ich veľký mozog totiž vyrástol rýchlo, a preto boli zaostalí a umierali mladí.

Nová štúdia však ukazuje, že neandertálci mali na vývoj mozgu omnoho viac času.

Pozostatky malého chlapca, ktoré objavili v jaskyni El Sidrón v Španielsku naznačujú, že neandertálci mali dlhé detstvo, podobne ako moderní ľudia. V tomto čase sa vyvíjal najmä ich veľký mozog. Štúdiu uverejnili vo vedeckom časopise Science.

Osemročný neandertálsky chlapec

Chlapec, ktorý žil na území dnešného Španielska pred 49-tisíc rokmi, mal v čase smrti 7,7 roka, vážil 26 kíl a meral približne 111 centimetrov.

Podľa stavby kostry vedci určili aj to, že chlapec bol pravák a svoje zuby používal ako "tretiu ruku" - pridŕžal si nimi kože a rastlinné vlákna pri dospeláckej práci. Vedci tiež vedia, že chlapec v dvoch alebo troch rokoch života prekonal chorobu alebo podvýživu, ktorá zanechala stopy na jeho zuboch.

"Pediatrické metódy hodnotenia rastu ukázali, že toto nenadertálske dieťa sa nelíšilo od dnešného dieťaťa," hovorí v tlačovej správe Španielskej národnej rady pre výskum jeden z autorov štúdie Luis Ríos.

Vedci skúmali chlapcove zuby a kosti a tiež jeho mozog pomocou skenov lebky. Okrem podobností, najmä v raste končatín, im vzácna kostra odhalila aj niektoré rozdiely.

Chlapec síce mal v dobe smrti takmer osem rokov, no jeho mozog ešte stále rástol. Neandertálci mali väčšie mozgy ako dnešní moderní ľudia asi o 300 kubických centimetrov. Doteraz vedci predpokladali, že neandertálci boli zaostalí, pretože ich veľký mozog sa vyvinul v krátkom čase.

Lebka chlapca však ukázala, že jeho mozog vo veku ôsmich rokov dosiahol približne 87,5 percenta z veľkosti mozgu dospelého neandertálca. Na porovnanie, moderní ľudia majú v tomto veku mozog už plne vyvinutý.

Práve rast mozgu si vyžaduje veľký výdaj energie a rast ostatných častí tela sa preto spomalí a rovnako sa oddiali aj pohlavná dospelosť.

Jeden nestačí

Prečítajte si tiež: Záhadný ľudský druh žil po boku moderných ľudí, naznačuje nové datovanie Čítajte

Vývoj neandertálca a moderného človeka sa líšil tiež v kostnatení chrupaviek najmä v oblasti hrudného koša. Chlapec mal túto oblasť vyvinutú asi ako päť- až šesťročné moderné dieťa.

Niektorí vedci však nesúhlasia, že chlapcova kostra - zložená zo 118 kúskov a 30 zubov - je dostatočným dôkazom o vývine všetkých neandertálcov.

Mozgy aj telá dosiaľ nájdených neandertálcov sa totiž často odlišujú vo veľkosti. Chlapec mohol byť pokojne len neandertálec s malým mozgom.

Jemné rozdiely, ktoré odhalila štúdia, "sú takmer určite len štatistickou odchýlkou", vysvetlili pre magazín Science antropologička Marcia Ponce de León a neurobiológ Christoph Zollikofer z univerzity v Zürichu, ktorí sa do výskumu nezapojili.

DOI: 10.1126/science.aan6463

Téma: Pravek

Neandertálci, Evolúcia človeka

Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Roberta Fica a Roberta Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Boris Kollár.
Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.