Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky

Neandertálsky chlapec odhaľuje záhady pravekého detstva

Osemročný chlapec ešte nemal vyvinutý mozog, už robil dospelácku prácu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: FOTOLIA)

MADRID, BRATISLAVA. Vývoj moderného človeka sa pokladá za unikát. Pohlavnú dospelosť dosiahne až v puberte, ktorá sa začína približne jedenástym rokom života. Šimpanzovi napríklad toto dospievanie trvá dvakrát kratšie.

Doterajšie odhady naznačovali, že rovnako krátko mali dospievať aj neandertálci. Ich veľký mozog totiž vyrástol rýchlo, a preto boli zaostalí a umierali mladí.

Nová štúdia však ukazuje, že neandertálci mali na vývoj mozgu omnoho viac času.

Pozostatky malého chlapca, ktoré objavili v jaskyni El Sidrón v Španielsku naznačujú, že neandertálci mali dlhé detstvo, podobne ako moderní ľudia. V tomto čase sa vyvíjal najmä ich veľký mozog. Štúdiu uverejnili vo vedeckom časopise Science.

Osemročný neandertálsky chlapec

Chlapec, ktorý žil na území dnešného Španielska pred 49-tisíc rokmi, mal v čase smrti 7,7 roka, vážil 26 kíl a meral približne 111 centimetrov.

Podľa stavby kostry vedci určili aj to, že chlapec bol pravák a svoje zuby používal ako "tretiu ruku" - pridŕžal si nimi kože a rastlinné vlákna pri dospeláckej práci. Vedci tiež vedia, že chlapec v dvoch alebo troch rokoch života prekonal chorobu alebo podvýživu, ktorá zanechala stopy na jeho zuboch.

"Pediatrické metódy hodnotenia rastu ukázali, že toto nenadertálske dieťa sa nelíšilo od dnešného dieťaťa," hovorí v tlačovej správe Španielskej národnej rady pre výskum jeden z autorov štúdie Luis Ríos.

Vedci skúmali chlapcove zuby a kosti a tiež jeho mozog pomocou skenov lebky. Okrem podobností, najmä v raste končatín, im vzácna kostra odhalila aj niektoré rozdiely.

Chlapec síce mal v dobe smrti takmer osem rokov, no jeho mozog ešte stále rástol. Neandertálci mali väčšie mozgy ako dnešní moderní ľudia asi o 300 kubických centimetrov. Doteraz vedci predpokladali, že neandertálci boli zaostalí, pretože ich veľký mozog sa vyvinul v krátkom čase.

Lebka chlapca však ukázala, že jeho mozog vo veku ôsmich rokov dosiahol približne 87,5 percenta z veľkosti mozgu dospelého neandertálca. Na porovnanie, moderní ľudia majú v tomto veku mozog už plne vyvinutý.

Práve rast mozgu si vyžaduje veľký výdaj energie a rast ostatných častí tela sa preto spomalí a rovnako sa oddiali aj pohlavná dospelosť.

Jeden nestačí

Prečítajte si tiež: Záhadný ľudský druh žil po boku moderných ľudí, naznačuje nové datovanie Čítajte

Vývoj neandertálca a moderného človeka sa líšil tiež v kostnatení chrupaviek najmä v oblasti hrudného koša. Chlapec mal túto oblasť vyvinutú asi ako päť- až šesťročné moderné dieťa.

Niektorí vedci však nesúhlasia, že chlapcova kostra - zložená zo 118 kúskov a 30 zubov - je dostatočným dôkazom o vývine všetkých neandertálcov.

Mozgy aj telá dosiaľ nájdených neandertálcov sa totiž často odlišujú vo veľkosti. Chlapec mohol byť pokojne len neandertálec s malým mozgom.

Jemné rozdiely, ktoré odhalila štúdia, "sú takmer určite len štatistickou odchýlkou", vysvetlili pre magazín Science antropologička Marcia Ponce de León a neurobiológ Christoph Zollikofer z univerzity v Zürichu, ktorí sa do výskumu nezapojili.

DOI: 10.1126/science.aan6463

Bejrút krátko po výbuchu. Sýpka ostáva v rovnakej podobe dodnes.

Výbuch pred rokom zabil viac ako 200 ľudí. Vinníkov dodnes nepoznáme.

Peter Sagan.

Najbližšie dva roky bude jazdiť za Pro Team TotalEnergies.

ÚVO rozdal desiatky pokút.

Očkovanie proti Covid-19.

Očkovanie ochráni pred najhorším priebehom.