NEW YORK, BRATISLAVA. Starostlivo vyladená zmes bitúmenu, kameniva a prísad, ktoré majú zaistiť dlhovekosť hornej vrstvy vozovky. Tak by mali dnes vyzerať ideálne cesty.
Viac ako tretina z nich je však vinou globálneho otepľovania ohrozená. Vyplýva to zo štúdie v magazíne Nature Climate Change, ktorá sa pozrela na americké dopravné infraštruktúry.
Vyplýva z nej, že konštruktéri boli príliš optimistickí pri výbere asfaltu, ktorý pri výstavbe ciest zvolili na konkrétne klimatické pásma a záťaž ciest. Tým, že teploty rastú príliš rýchlo, čakajú cestárov nepríjemnosti.
Cestári sa preto majú pripraviť na veľký rast nákladov, ktoré súvisia s intenzívnou údržbou, častými opravami a skrátenou životnosťou súčasných kobercov vozoviek.
Celý stavebný priemysel sa pri navrhovaní asfaltových zmesí opieral o dáta, ktoré pochádzajú z rokov 1964 až 1995. Zmena klímy však spôsobuje, že dnes už neplatia z nich vyplývajúce riešenia.
Asfalty boli vyladené na nízke teploty, ktoré sa dnes v krajine objavujú iba zriedkavo. Neboli pripravené na tepelné špičky, aké sú bežné dnes. Asfalt sa totiž pri vyšších teplotách začína rozpúšťať. Cestný povrch premení až 90 percent dopadajúcich slnečných lúčov na teplo, ktoré sa akumuluje v najvrchnejších vrstvách vozovky.
Odhady dnes hovoria o miliardách, ktoré sa budú musieť použiť na ich neplánovanú opravu.