SME
Sobota, 22. február, 2020 | Meniny má Etela

Prečo vám obrazovka mobilu škodí a ako zmierniť únavu očí

Modré svetlo zhoršuje spánok, videnie a spája sa aj so vznikom rakoviny.

Modré svetlo z telefónu narúša spánok.Modré svetlo z telefónu narúša spánok.(Zdroj: FOTOLIA)

BRATISLAVA. Naši dávni predkovia si nemohli vybrať medzi svetlom a tmou. Pred objavom umelého osvetlenia išli po západe slnka väčšinou spať.

Dnes si zas nemôžete vybrať, či budete celý deň pozerať do obrazovky. Lesklé plochy vyžarujúce modré svetlo sa stali súčasťou pracovného aj osobného života.

Modré svetlo sa nachádza aj v prirodzenom dennom svetle, tvorí však približne iba tretinu spektra. Ak si pomocou telefónu, tabletu a počítača celý deň žiarite modrým svetlom priamo do tváre, škodíte svojmu zdraviu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Svetlo z obrazoviek sa spája s poruchami očí a spánku, no niektoré výskumy naznačujú aj jeho prepojenie so vznikom rakoviny, cukrovky či depresie.

Ak nemôžete modré svetlo zo svojho života vylúčiť, pred jeho škodlivými účinkami môžete seba a deti aspoň čiastočne ochrániť.

1. Menej času pri obrazovke

Počítač využívate v práci aj doma a počas dňa aj noci si často kontrolujete telefón. Modré svetlo dnes žiari do tvárí veľkému počtu ľudí - napríklad Američania trávia pri obrazovkách takmer deväťdesiat percent dňa.

Prečítajte si tiež: Zabávate deti tabletom? Pri batoľatách je to chyba Čítajte 

Obmedziť čas pri obrazovke by ste mali v prvom rade deťom. V prvých 18 mesiacoch života by ste deti nemali zariadeniam s obrazovkou vystavovať vôbec.

Do dvoch rokoch môžete podľa Americkej akadémie pediatrov deťom na mobile či tablete ukazovať obmedzené množstvo kvalitného obsahu.

Do piatich rokov si môžu denne deti pozrieť maximálne hodinu kvalitného obsahu. Staršie deti môžu tráviť čas pri obrazovkách podľa zváženia rodičov.

2. Pred spaním odložte mobil, tablet aj laptop

Modré svetlo nemá iba negatívne účinky. Počas dňa vám pomáha udržať pozornosť, zlepšuje náladu a zvyšuje reakčný čas. Večer a v noci, keď sa chystáte spať, sa pozitívne účinky premenia na negatívne.

Prečítajte si tiež: Nechce sa vám ráno vstávať? Nemusíte byť lenivý, možno ste len mutant Čítajte 

Modré svetlo narúša produkciu spánkového hormónu melatonínu a narúša aj cirkadiánny rytmus - telesné hodinky, ktoré riadia procesy v tele. Ak hodinky nefungujú správne, nefunguje správne ani telo.

Zariadenia s obrazovkami by ste mali z rúk odložiť zhruba dve až tri hodiny predtým, než sa chystáte spať. Pred spánkom by ste mali v izbách svietiť tlmenými červenými lampami, ktoré majú opačný efekt ako modré svetlo.

3. Pravidlo 20-20-20

Svetlo z obrazoviek neunavuje oči len svojou farbou, ale aj intenzitou. V neustálej prítomnosti obrazoviek sa u niektorých ľudí vyvinie takzvaný syndróm počítačového videnia.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C52Z2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M52Z2 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  3. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  4. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  5. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  6. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  8. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  9. Darujte od srdca pre rozum
  10. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  1. Tipy na darček pre krstniatko
  2. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  3. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  4. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  7. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  8. Ktorá farba je tá tvoja?
  9. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  10. ... viac ako vzdelanie
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 16 068
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 221
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 6 975
  4. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 5 802
  5. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 5 590
  6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 4 931
  7. SME proti extrémizmu na školách 4 787
  8. Darujte od srdca pre rozum 4 676
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 479
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 4 447

Téma: Zrak

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Oči a zrak, Rakovina, Bolesť, Lieky proti bolesti, Hormóny, Bolesť hlavy a migréna

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľubomír Galko a ostatní odídenci zo SaS, ktorí momentálne pôsobia v Demokratickej strane, po tom, ako podporili otvorenie mimoriadnej schôdze.
Stĺpček Petra Schutza

V pamäti zostane len kolaborácia so Smerom

Na takú kombináciu reálií by neprišla ani umelá inteligencia.

Peter Schutz
Podcast Dobré Ráno.
Píše Zuzana Szatmáry

Dva roky po vražde: My skoro spať musíme, bo sme skoro vstali

Pred zákonom si musíme byť rovní.

Neprehliadnite tiež

ARCHÍVNY TEXT

Mozog starne už v tridsiatke, tieto potraviny ho ochránia

Luteín bojuje proti kognitívnemu starnutiu.

Luteín, ktorý nájdete v špenáte alebo zimnej kapuste, ochráni mozog pred starnutím.
Ilustračné foto.

Aj dospelý mozog tvorí nové nervové bunky. Načo nám sú?

Mať dlhý chvost a ostré zuby sa vypláca.

Neuróny v mozgu.