SME
Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Prečo vám obrazovka mobilu škodí a ako zmierniť únavu očí

Modré svetlo zhoršuje spánok.

Modré svetlo z telefónu narúša spánok.Modré svetlo z telefónu narúša spánok. (Zdroj: FOTOLIA)

BRATISLAVA. Naši dávni predkovia si nemohli vybrať medzi svetlom a tmou. Pred objavom umelého osvetlenia išli po západe slnka väčšinou spať.

Dnes si zas nemôžete vybrať, či budete celý deň pozerať do obrazovky. Lesklé plochy vyžarujúce modré svetlo sa stali súčasťou pracovného aj osobného života.

Modré svetlo sa nachádza aj v prirodzenom dennom svetle, tvorí však približne iba tretinu spektra. Ak si pomocou telefónu, tabletu a počítača celý deň žiarite modrým svetlom priamo do tváre, škodíte najmä svojmu spánkové rytmu.

SkryťVypnúť reklamu

Ak nemôžete dispeleje zo svojho života vylúčiť, pred jeho škodlivými účinkami môžete seba a deti aspoň čiastočne ochrániť.

1. Menej času pri obrazovke

Počítač využívate v práci aj doma a počas dňa aj noci si často kontrolujete telefón. Modré svetlo dnes žiari do tvárí veľkému počtu ľudí - napríklad Američania trávia pri obrazovkách takmer deväťdesiat percent dňa.

Prečítajte si tiež: Zabávate deti tabletom? Pri batoľatách je to chyba Čítajte 

Obmedziť čas pri obrazovke by ste mali v prvom rade deťom. V prvých 18 mesiacoch života by ste deti nemali zariadeniam s obrazovkou vystavovať vôbec.

Do dvoch rokoch môžete podľa Americkej akadémie pediatrov deťom na mobile či tablete ukazovať obmedzené množstvo kvalitného obsahu.

Do piatich rokov si môžu denne deti pozrieť maximálne hodinu kvalitného obsahu. Staršie deti môžu tráviť čas pri obrazovkách podľa zváženia rodičov.

SkryťVypnúť reklamu

2. Pred spaním odložte mobil, tablet aj laptop

Modré svetlo nemá iba negatívne účinky. Počas dňa vám pomáha udržať pozornosť, zlepšuje náladu a zvyšuje reakčný čas. Večer a v noci, keď sa chystáte spať, sa pozitívne účinky premenia na negatívne.

Prečítajte si tiež: Nechce sa vám ráno vstávať? Nemusíte byť lenivý, možno ste len mutant Čítajte 

Modré svetlo narúša produkciu spánkového hormónu melatonínu a narúša aj cirkadiánny rytmus - telesné hodinky, ktoré riadia procesy v tele. Ak hodinky nefungujú správne, nefunguje správne ani telo.

Zariadenia s obrazovkami by ste mali z rúk odložiť zhruba dve až tri hodiny predtým, než sa chystáte spať. Pred spánkom by ste mali v izbách svietiť tlmenými červenými lampami, ktoré majú opačný efekt ako modré svetlo.

3. Pravidlo 20-20-20

Svetlo z obrazoviek neunavuje oči len svojou farbou, ale aj intenzitou. V neustálej prítomnosti obrazoviek sa u niektorých ľudí vyvinie takzvaný syndróm počítačového videnia.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na rozdiel od iných zahraničných platforiem YouTube v Rusku stále funguje.


12. aug
Natália Germani vo filme Svetlonoc Terezy Nvotovej.

Jej film Svetlonoc triumfoval v Locarne.


10 h

Dve knihy o budúcnosti - dve odlišné vízie vývoja ľudstva.


5. aug
Štiavnica v Liptovskom Jáne je v 700-metrovom úseku prázdna.

Vodu nemá Štiavnica ani Demänovka. Prepadla sa pod zem.


12. aug
SkryťZatvoriť reklamu