Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Bozk na rozlúčku. Cassini už letí na samovražednú misiu

Vesmírna sonda sa od mesiaca Titan odrazila smerom ku Saturnu.

Vesmírna sonda Cassini.Vesmírna sonda Cassini. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Prehnala sa okolo, vo vzdialenosti asi 120-tisíc kilometrov. V utorok preletela vesmírna sonda Cassini okolo Saturnovho mesiaca Titan a akoby mu naposledy zamávala.

Prelet, ktorý nasmeroval kozmickú loď na jej poslednú cestu a využitie gravitačného vplyvu zvláštneho mesiaca nazvali vedci a inžinieri bozkom na rozlúčku.

Po stovkách iných preletov teraz práve Titan nasmeroval Cassini na jej poslednú cestu. Od tohto bodu už niet návratu: v piatok sonda vletí do horných vrstiev atmosféry joviálnej planéty, tá ju roztrhá, roztaví a sonda zanikne.

Skončí tak jej zhruba trinásťročná misia okolo plynného obra, ktorá nám odkryla nielen tajomstvá Saturna a jeho prstencov, ale pozrela sa aj na Titan s jeho superhustou atmosférou a na jazerá z metánu či na iný mesiac, Enceladus, ktorý do svojho okolia chŕli chocholy výtryskov a možno ukrýva podmienky vhodné na existenciu života.

„Cassini mala s Titanom dlhodobý vzťah," opisuje kozmický manéver projektový manažér misie Earl Maize z Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA). „Stretávali sa počas viac ako dekády každý mesiac."

Prečítajte si tiež: Veľké finále sa začalo. Sonda Cassini sa prvýkrát vnorila medzi prstence a Saturn Čítajte

Inžinieri a výskumníci používali druhý najväčší mesiac našej slnečnej sústavy, aby sonda šetrila palivo.

Presne vyrátané prelety smerovali Cassini do miest, z ktorých mala priniesť nové vedecké objavy. A posledný z takýchto presných preletov ju poslal tam, kde nájde kozmický koniec.

„Fakt, že sme sa dostali tak ďaleko, tak blízko ku koncu celej misie, je úchvatný," dodáva podľa BBC Michelle Doughertyová z londýnskej Imperial College. „Už sme takmer tam a bude smutné sledovať, ako sa to celé stane."

Cassini vstúpi do atmosféry Saturna v piatok okolo obeda nášho času. Dôvodom na koniec v útrobách planéty bol strach odborníkov, aby nekontrolovateľná sonda náhodou nekontaminovala mesiace. Mohli by totiž ukrývať podmienky vhodné na život.

NASA, Sonda Cassini, Saturn, Titan, Misie k Saturnu

Jaromír Čižnár.

Po víchrici nech súdnictvo rozmetá orkán

Peklo je prázdne a všetci diabli sú tu.

Hrôzostrašné čísla

Korona jedného dňa určite pominie, ale epidémia ľudskej hlúposti bude spoločnosť ničiť oveľa oveľa dlhšie.