BERLÍN, BRATISLAVA. Majú zaručiť vyššiu bezpečnosť na cestách, plynulejšiu premávku a uvoľnenie ulíc od parkujúcich áut.
Vodičov za volantom nahradia technológie, ktoré sa o riadenie vozidiel postarajú v plnom rozsahu.
Softvéry, ktoré vozidlá riadia by sa však nemali riadiť iba dopravnými predpismi, ale aj etickými pravidlami.
Tie prvé sa pokúsili sformovať v Nemecku a zdá sa, že výroky odborníkov by sa mohli jedného času stať záväznými pre vývojárov.
Nemajú uprednostniť vodiča
Podľa nich má ľudský život vždy prednosť pred životom zvierat a majetkovými hodnotami.
Vozidlá musia pri kolíziách v prvom prípade chrániť ľudí.
Neexistuje však indícia, ktorý život je cennejší v prípade, ak sa treba rozhodnúť medzi smrťou chodca, vodiča či posádky iného vozu. Všetky životy sú si rovné, autá by nemali robiť rozhodnutia ktorý z nich uprednostnia pred iným.
Ľudia by mali mať kontrolu nad súkromím, aby prevádzkovatelia systémov nemohli neobmedzene zbierať prevádzkové informácie pre marketing.
Nie je žiadúce, aby jazda vo vozidle pripravovala podklady pre reklamnú kampaň v mobile alebo prehliadači.
Autá majú dostať čierne skrinky
Vozy by mali byť vybavené čiernou skrinkou, z ktorej budú môcť úrady pri vyšetrovaní vždy vyčítať potrebné informácie.
Hoci sa nehovorí o vyvodzovaní zodpovednosti, vždy má byť jasné či chybu spôsobil softvér, porucha vozidla, či človek.
A práve človek by mal mať možnosť kedykoľvek prevziať riadenie vozidla, aby mohol odvrátiť hrozby technológií.
Etické pravidlá sú podľa magazínu International Business Times vo forme 20 jednotlivých bodov dostupné vo výslednej správe nemeckého ministerstva.