MENLO PARK, BRATISLAVA. Kde žijú ľudia a ako sú rozmiestnené ich obydlia? Odpoveď na tieto otázky sa snaží nájsť Facebook vo svojom novom mapovom projekte. Pri prieniku na nové trhy chce budovať najlacnejšie a najefektívnejšie infraštruktúry.
Satelitné mapy sú prístupné pre každého, ak však chcete porozumieť ich obsahu, niekedy treba viac ako len obrázky z vtáčej perspektívy. Vývojári pri novom analytickom projekte zozbierali 14,6 miliardy satelitných snímok, ku ktorým pridali demografické dáta jednotlivých krajín. Výsledný balík 350 terabajtov dát následne podrobili dôslednej analýze.
Výsledkom je podľa magazínu CNBC mapa pokrývajúca územie 20 ekonomicky slabých krajín, na ktorých by sa chcel Facebook po vybudovaní nových infraštruktúr presadiť. Analytická mapa má odhaliť atraktívne lokality ktoré možno pokryť signálom z družíc a dronov, ale aj navrhnúť stratégiu pre expanziu pomocou káblových rozvodov a WiFi do ďalších miest.
Bez toho, aby museli technici vykročiť do terénu a dokumentovať prostredie, stratégovia môžu od stola smerovať vývoj technológií tak, aby vyriešili výzvy, ktoré sú typické pre konkrétny druh osídlenia. Mapy už neukazujú iba pohľad na krajinu, ale doplnkovými dátami hodnotia hustotu osídlenia, jeho charakter, ako aj krajinné podmienky pre budovanie infraštruktúr.
Google i Facebook hľadajú neustále nových používateľov, aby udržali svoj rast a na nedotknutom trhu vychovali nové skupiny oddaných používateľov. V posledných rokoch vidia príležitosť v rozvíjajúcom sa vesmírnom programe súkromných spoločností.