Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Program na hľadanie mimozemšťanov narazil na 15 záhadných zábleskov

Nové signály pochádzajú z jediného zdroja. Vymykajú sa akémukoľvek vysvetleniu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: NASA)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Sú jednou z najväčších záhad astronómie. Len pred desiatimi rokmi Duncan Lorimer a jeho študent David Narkovic objavili čosi, čo vedci začali prezývať rýchly rádiopulz (fast radio burst, FRB).

Keď sa pozerali na oblohu, narazili na čudné vysokoenergetické, veľmi vzdialené signály z vesmíru. Odborníci dodnes nevedia, čo je ich pôvodom.

Za desať rokov skúmania sa však záhada zvláštneho kozmického fenoménu nezmenšila. Skôr naopak, teraz dokonca vedci naznačujú, že exotický astronomický úkaz je ešte zvláštnejší.

Astronómovia objavili pätnásť nových zábleskov, ktoré pulzujú ešte vyššími frekvenciami, ako akékoľvek FRB z minulosti.

Ešte sme nič podobné nevideli

V roku 2015 založil miliardár Yuri Milner iniciatívu Breaktrhrough Listen. Projekt, ktorý podporuje napríklad Stephen Hawking, má pátrať po oblohe a hľadať možné stopy po inteligentnom živote.

Prečítajte si tiež: Riaditeľ SETI: Ak nájdeme mimozemšťanov, budú to inteligentné stroje Čítajte

Práve táto stomiliónová iniciatíva narazila na nové záblesky. Vedci sa podľa magazínu New Scientist zamerali na trpasličiu galaxiu vzdialenú tri miliardy svetelných rokov.

V nej už astronómovia FRB pozorovali, ukrýva objekt označovaný ako FRB121102.

Keď sa práve tým smerom zameral slávny rádioteleskop Green Bank, objavil čosi ďalšie. V sobotu 26. augusta zachytil pätnásť nových ultrakrátkych pulzov, čo sa zatiaľ vymyká akémukoľvek známemu vysvetleniu.

„Záblesky z tohto zdroja sme s takouto frekvenciou ešte nikdy nevideli," zdôrazňuje podľa Space.com Andrew Siemion, riaditeľ výskumného centra SETI v Berkeley.

Zmenšiť záhadu FRB

Pôvod exotických signálov vysvetľuje niekoľko hypotéz. Výskumníci dnes hovoria o čiernych dierach či o pulzaroch, spomína sa však aj mimozemská civilizácia.

Takéto FRB môžu byť stopou, ak by sa niekto rozhodol poháňať silnými lasermi vesmírne lode. Napokon, nad podobnými pohonmi premýšľajú inžinieri aj na Zemi.

Vedci však zdôrazňujú, že nové pulzy z FRB121102 nie sú dôkazom existencie inteligentného mimozemského života. Skôr nám pomôžu zmenšiť množstvo vysvetlení, ktoré sa snažia kozmickú záhadu rozlúštiť.

„Či sa už ukáže, že FRB sú stopami mimozemskej technológie, alebo nie, Breakthrough Listen pomôže posúvať hranice nového a rýchlorastúceho regiónu v porozumení kozmu okolo nás," dodáva preto Siemion.

Život vo vesmíre, Astronómia, Rýchle rádiové záblesky

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračná snímka.

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Petržalský domov seniorov v Bratislave počas začatia očkovania zamestnancov a klientov v zariadeniach sociálnych služieb (ZSS) na prevenciu ochorenia COVID-19.

Klik: Ako vás na internete sledujú a čo s tým robiť

Čo všetko sa o vás môžu na internete dozvedieť.

Rok 2020 bol jeden z najteplejších. Nepotreboval ani pomoc

Musíme sa pripraviť na ďalšie rekordy.

Rok 2020 sa začal nezvyčajne silným obdobím požiarov v Austrálii.