Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Odhalili záhadu najznámejšieho matematického artefaktu na svete

Objav môže vylepšiť osobné počítače aj vesmírne sondy.

Autor novej štúdie Daniel Mansfield z univerzity Nového Južného Walesu v Sydney.Autor novej štúdie Daniel Mansfield z univerzity Nového Južného Walesu v Sydney. (Zdroj: UNSW/Andrew Kelly)

SYDNEY, BRATISLAVA. Počítanie sínusov, uhlov a dĺžok pravouhlých trojuholníkov v škole mohlo byť zrejme oveľa jednoduchšie a presnejšie.

Stačilo, ak by sme základy matematiky nepostavili na učení starovekých Grékov. Mali sme sa učiť od Babylončanov. Mohli nás naučiť jednoduchšiu trigonometriu - teda štúdium trojuholníkov.

Objav najstaršej trigonometrickej tabuľky ukazuje, že Babylončania Grékov predbehli v matematike o tisíc rokov.

Starovekí babylonskí matematici tabuľku využívali na stavbu palácov, chrámov a kanálov. Aj moderným ľuďom by mohla pomôcť zostrojiť presnejšie počítače aj vesmírne sondy.

Nový objav uverejnil vedecký časopis Historia Mathematica.

Objavil ju Indiana Jones

Hlinenú tabuľku objavil v dnešnom Iraku na začiatku 20. storočia muž menom Edgar Banks. Archeológ, akademik, diplomat a obchodník so starožitnosťami je však omnoho známejší ako jeho filmové alter ego - slúžil ako predloha pre postavu Indianu Jonesa.

Tabuľka, ktorá je stará 3700 rokov, nakoniec dostala meno Plimpton 322 podľa Američana Georgea Arthura Plimptona, ktorý ju odkúpil. Vedci, ktorí tabuľku študovali, ju označili za najznámejší matematický artefakt na svete.

Obsahovala totiž riadky a stĺpce s číslami, ale aj špeciálny číselný vzorec, ktorý by mohol byť pomôckou pre mnohých študentov matematiky.

Prečo starí pisári takto zložito vytvárali a rozdeľovali číslice na tabuli?

autor štúdie Daniel Mansfield

"Plimpton 322 miatol matematikov viac ako sedemdesiat rokov, odkedy sa zistilo, že obsahuje špeciálny vzorec čísel nazývaný Pytagorove trojice," hovorí v tlačovej správe austrálskej univerzity v Novom Južnom Walese matematik a autor štúdie Daniel Mansfield.

"Až doteraz bolo najväčším tajomstvom, aký bol vlastne účel tejto tabuľky? Prečo starí pisári takto zložito vytvárali a rozdeľovali číslice na tabuli?"

Odpovede priniesla nová štúdia hlinenej tabuľky a jej čísiel. Odhalila, že Plimpton 322 opisuje tvary pravouhlých trojuholníkov pomocou doposiaľ neznámej trigonometrie.

a 3 ďalší 24. sep

Vedec a filozof sa rozprávajú o viacúrovňovej povahe reality.

a 1 ďalší 23. sep
Vizualizácia: Sonda Dart vrazí do mesiaca planétky Didymos, ktorá patrí medzi potenciálne nebezpečné pre Zem.

Sonda Dart zanikne.

Nová epizóda Vedeckého podcastu SAV aj o arabskej literatúre.

a 2 ďalší 23. sep