BRATISLAVA. Stačí vedieť, že víno, ktoré pijete, je drahšie a vášmu mozgu sa zdá, že aj lepšie chutí.
Vedci už dlhšie poznajú fenomén, pri ktorom vyššia cena zároveň zvýši očakávania o kvalite a ovplyvní tie časti mozgu, ktoré informáciu spracovávajú.

Až teraz sa však výskumníkom podarilo opísať mechanizmus, ktorým sa mozog oklame.
Zistili, že skresleným vnímaním sú tie časti mozgu, ktoré sa starajú o rozhodovacie procesy a motiváciu.
"Doteraz sme nevedeli, čo v mozgu spôsobí, že chuť drahšieho vína sa nám zdá lepšia," hovorí profesor Bernd Weber z Bonnskej univerzity.
Tomuto fenoménu sa hovorí marketingové placebo a funguje rovnako, ako pri liečbe - účinkuje pre to, aké sa mu pripisujú vlastnosti.
Výsledky štúdie publikovali v magazíne Scientific Reports.
Niektoré boli zdarma, za iné platili
Vedcov obzvlášť zaujímalo, ako sa rozdielna cena vína prenesie do vnímania chuti mozgom, a to aj vtedy, ak vína boli rovnaké.