SME
Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Marketingové placebo vína: Zistili, ako cena vína ovplyvňuje chuť

Až doteraz sa nevedelo, ako cena dokáže ovplyvniť zdanie lepšej chuti v mozgu.

ILustračná fotografia.ILustračná fotografia. (Zdroj: Flickr/CC/Faisal Akram)

BRATISLAVA. Stačí vedieť, že víno, ktoré pijete, je drahšie a vášmu mozgu sa zdá, že aj lepšie chutí.

Vedci už dlhšie poznajú fenomén, pri ktorom vyššia cena zároveň zvýši očakávania o kvalite a ovplyvní tie časti mozgu, ktoré informáciu spracovávajú.

Prečítajte si tiež: Syry zvýrazňujú chuť vína, potvrdila to aj veda Čítajte 

Až teraz sa však výskumníkom podarilo opísať mechanizmus, ktorým sa mozog oklame.

Zistili, že skresleným vnímaním sú tie časti mozgu, ktoré sa starajú o rozhodovacie procesy a motiváciu.

"Doteraz sme nevedeli, čo v mozgu spôsobí, že chuť drahšieho vína sa nám zdá lepšia," hovorí profesor Bernd Weber z Bonnskej univerzity.

SkryťVypnúť reklamu

Tomuto fenoménu sa hovorí marketingové placebo a funguje rovnako, ako pri liečbe - účinkuje pre to, aké sa mu pripisujú vlastnosti.

Výsledky štúdie publikovali v magazíne Scientific Reports.

Niektoré boli zdarma, za iné platili

Vedcov obzvlášť zaujímalo, ako sa rozdielna cena vína prenesie do vnímania chuti mozgom, a to aj vtedy, ak vína boli rovnaké.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Vedci skúmali rakovinu prsníka.


8 h
Kapitán Zdeno Chára prvýkrát v drese Bostonu hral hokej bez rukavíc. Obeťou sa stal Čech David Kočí v zápase Boston – Chicago 3:1.

Aj bitky otvárajú cestu do NHL.


14 h

Nové správy zo sveta vedy.


a 2 ďalší 15 h
Podcast Klik.

Kľúčová výhoda je ľahká škálovateľnosť.


a 2 ďalší 23. jún
SkryťZatvoriť reklamu