Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

Objavili štyri planéty podobné Zemi, dve by mohli mať vodu

Obývateľnosť planét však ohrozuje prachový disk, ktorý sa nachádza okolo hviezdy Tau Ceti.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Medzinárodnému tímu astronómov sa podarilo objaviť pri pomerne neďalekej hviezde štyri planéty podobné Zemi. Dve z nich sa navyše nachádzajú v obývateľnej zóne svojej hviezdy, čo znamená, že by sa na ich povrchu mohla vyskytovať tekutá voda.

Naznačuje to štúdia, ktorú prijal magazín Astrophysical Journal.

Hviezda Tau Ceti sa nachádza 12 svetelných rokov v súhvezdí Veľryba. Veľkosťou a jasnosťou sa veľmi podobná na naše Slnko a dá sa pozorovať voľným okom.

Prečítajte si tiež: Vedci sa preriekli, mohli objaviť prvý mesiac pri inej hviezde Čítajte

Dostatočne citlivé prístroje

Exoplanéty objavili pozorovaním výkyvov v pohybe hviezdy. Pozorovania si vyžadovali dostatočne citlivé prístroje, aby zachytili aj malé zmeny v pohybe hviezdy – 30 centimetrov za sekundu.

„To, že sme dokázali zachytiť také slabé výkyvy, predstavuje míľnik pri hľadaní planét podobných na Zem,“ povedal hlavný autor štúdie Fabo Feng z Univerzity v Hertfordshire vo Veľkej Británii.

Astronómom sa pri pozorovaniach podarilo novými metódami odstrániť šum z údajov, ktorý doteraz prekrýval slabé planetárne signály. Zmeny v aktivite na povrchu hviezdy pozorovali v rôznych vlnových dĺžkach.

Následne na základe údajov z rôznej aktivity rozlíšili signály, ktoré spôsobili svojou gravitáciou planéty a signálmi, ktoré spôsobila povrchová aktivita hviezdy.

Dostatočne citlivé prístroje astronómom umožnili vylúčiť ako planéty dva signály, ktoré zachytili pri skorších pozorovaniach.

Prečítajte si tiež: NASA oznámila nález desiatich nových exoplanét, môže sa na nich nachádzať život Čítajte

Obývateľnosť ohrozuje prachový disk

„Pri sledovaní hviezdy sa nám potvrdilo, že ju obiehajú aspoň štyri planéty s kamenným povrchom,“ povedal spoluautor štúdie Mikko Tuomi. Citlivosť prístrojov im zároveň umožnila potvrdiť existenciu dvoch potenciálne obývateľných vonkajších planét.

Okolo hviezdy Tau Ceti sa však nachádza obrovský prachový disk, ktorý môže ich obývateľnosť ohrozovať. Pravdepodobne na ich povrch vo veľkom počte dopadajú asteroidy a kométy.

Slnku podobné hviezdy ako Tau Ceti sú však najlepším kandidátom pri hľadaní planét podobných na Zem.

DOI: arxiv.org/abs/1708.02051

Špeciálny prokurátor Daniel Lipšic sa zastav vyšetrovateľov NAKA.

Lipšic sa s Remetom nestretol.

Marcel Lomnocký na OH Tokio 2020.

Sledujte 10. deň olympiády minútu po minúte.

V celej histórii tohto holubičieho národa nebolo "bakuľou proti všehomíru" nikdy ilustrované takto názorne.

Vedenie polície je buď slabomyseľné, alebo sa nám vysmieva.