BRATISLAVA. Počítačové hry môžu zlepšovať krátkodobú pamäť a zlepšovať vizuálnu predstavivosť. Všetko má však svoju cenu.
Pravidelní hráči za tieto kognitívne výhody platia priamo svojou mozgovou kôrou. Majú tak väčšie riziko, že budú mať choroby mozgu, depresie, či Alzheimerovu chorobu.
Spôsobuje to jeden typ hier, ale aj spôsob akým hráte. Ukazuje výskum, ktorý uverejnili vo vedeckom časopise Molecular Psychiatry.
Väčšina hráčov ho nepoužíva
V počítačových hrách sa často stane, že umriete. Systém vás hodí na záchytný bod alebo úplný začiatok, z ktorého svoju cestu začnete odznova. V tomto momente záleží na tom, akú stratégiu zvolíte. Závisí od toho, či vám začne ubúdať sivá hmota v hipokampe.
Vďaka hipokampu sa viete orientovať v priestore a pamätáte si svoje zážitky. Čím máte viac sivej hmoty v hipokampe, tým máte zdravší mozog.
Existuje však ešte jedna časť mozgu, ktorá hipokampus vyvažuje. Prúžkované teleso alebo striatum funguje ako akýsi autopilot či systém odmien. Pomáha vám dostať sa do práce. Hovorí vám, kedy sa máte najesť, napiť či mať sex. Vďaka striatum si vytvárate tiež zvyky a vďačíte mu za to, že viete riadiť bicykel.
Práve hranie akčných hier stimuluje najmä striatum. Spolieha sa naň až 85 percent hráčov. A to je problém. Ak sa totiž spoliehate pri hraní viac na striatum, váš hipokampus ostáva nevyužitý, prichádza o bunky a atrofuje, ukazuje nová štúdia.
Záleží na stratégii
Vedci z univerzity v Montreale do štúdie zapojili 51 mužov a 46 žien, ktorí si zahrali niekoľko populárnych akčných hier, v ktorých hráč pozerá na svet z pohĽadu prvej osoby - ako strelec.
Okrem Call of Duty, Killzone a Borderlands 2 si dobrovoľníci na porovnanie zahrali aj 3D hry zo série Super Mario. Dokopy sa hral každý hráč 90 hodín.
Sivá hmota hráčom pri hraní ubúdala ak sa pri orientácii spoliehali na svoj systém odmien - cestu v hre sa jednoducho naučili naspamäť. Ak sa naopak orientovali pomocou priestoru - stromov, kameňov, či hôr v pozadí - sivá hmota im dokonca narastala pri rovnakom hracom čase.
Len pri 3D hrách narastala sivá hmota všetkým typom hráčov.
"Naše výsledky ukazujú, že by sme mohli povzbudzovať hráčov, aby tieto pri hraní používali priestorové stratégie na potlačenie negatívnych účinkov na hipokampus," píšu autori v štúdii.
Záleží tiež na tom, aké hry si hráči vyberajú. Akčné hry bez vstavaného GPS alebo bez mapky na hracom displeji, by mohli v hráčoch viac podporovať priestorové orientovanie na vlastnú päsť.
DOI: 10.1038/mp.2017.155