Po samojazdiacich autách prídu lietadlá bez pilotov

Letušky a cestujúci - to môže byť už o niekoľko rokov kompletná zostava pri leteckej preprave.

(Zdroj: PIXABAY/CC)

SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Úspory vo výške 35 miliárd dolárov ročne očakávajú letecké spoločnosti od nasadenia autonómnych technológií do lietadiel. Počítajú s tým, že už v roku 2025 by piloti nemuseli byť súčasťou posádky pri štandardných letoch.

Neznamená to však, že by všetky manévre uskutočňovali lietadlá vo vzduchu bez dozoru ľudí.

Čo na to cestujúci

Letecké dispečingy by na seba prebrali nielen rozšírený dohľad letovej prevádzky, ale aj potrebnú asistenciu prostredníctvom vzdialeného ovládacieho terminálu.

Už dnes sa niektoré manévre v súvislosti so vzletom a pristávaním uskutočňujú automaticky.

Iba 17 percent z opýtaných pasažierov je však podľa webu Mashable presvedčených o tom, že by boli ochotní do takéhoto lietania nasadnúť.

Letecký priemysel zatiaľ s pasažiermi príliš málo hovoril o tom, ako si budúcnosť lietania predstavuje.

Rešpekt pred pilotmi, ktorí za kokpitom s dlhoročnými skúsenosťami riadia lietadlo, je súčasťou cestovateľskej kultúry. Príhovor pred pristátím, či krátke informácie o blížiacej sa turbulencii sú štandardom, ktorý každý z pasažierov očakáva.

Lacnejšie letenky

Správa, ktorá sa problematike venuje vyčíslila, že ceny leteniek by mohli klesnúť približne o desatinu.

Očakáva sa, že technológie budú nasadzované postupne, pričom v plnom rozsahu sa najprv prejavia pri nákladnej preprave. Z lietadiel sa tak stanú svojim spôsobom drony.

Technológie však nie sú iba výsledkom evolúcie, ale aj reakciou na narastajúce potreby na počty pilotov.

Očakáva sa, že do roku 2035 by bolo potrebné vyškoliť a zacvičiť viac ako 600 tisíc nových pilotov, pretože objem leteckej prepravy neustále narastá. S tým súvisia vysoké náklady a obmedzené príležitosti.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 757
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 014
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 104
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 730
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 594
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 435
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 079
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 031
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 846
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 626

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Záhadné Pluto má ešte záhadnejšiu atmosféru

Trpasličiu planétu zrejme neochladzuje plyn, ale pevné častice.

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.