SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Úspory vo výške 35 miliárd dolárov ročne očakávajú letecké spoločnosti od nasadenia autonómnych technológií do lietadiel. Počítajú s tým, že už v roku 2025 by piloti nemuseli byť súčasťou posádky pri štandardných letoch.
Neznamená to však, že by všetky manévre uskutočňovali lietadlá vo vzduchu bez dozoru ľudí.
Čo na to cestujúci
Letecké dispečingy by na seba prebrali nielen rozšírený dohľad letovej prevádzky, ale aj potrebnú asistenciu prostredníctvom vzdialeného ovládacieho terminálu.
Už dnes sa niektoré manévre v súvislosti so vzletom a pristávaním uskutočňujú automaticky.
Iba 17 percent z opýtaných pasažierov je však podľa webu Mashable presvedčených o tom, že by boli ochotní do takéhoto lietania nasadnúť.
Letecký priemysel zatiaľ s pasažiermi príliš málo hovoril o tom, ako si budúcnosť lietania predstavuje.
Rešpekt pred pilotmi, ktorí za kokpitom s dlhoročnými skúsenosťami riadia lietadlo, je súčasťou cestovateľskej kultúry. Príhovor pred pristátím, či krátke informácie o blížiacej sa turbulencii sú štandardom, ktorý každý z pasažierov očakáva.
Lacnejšie letenky
Správa, ktorá sa problematike venuje vyčíslila, že ceny leteniek by mohli klesnúť približne o desatinu.
Očakáva sa, že technológie budú nasadzované postupne, pričom v plnom rozsahu sa najprv prejavia pri nákladnej preprave. Z lietadiel sa tak stanú svojim spôsobom drony.
Technológie však nie sú iba výsledkom evolúcie, ale aj reakciou na narastajúce potreby na počty pilotov.
Očakáva sa, že do roku 2035 by bolo potrebné vyškoliť a zacvičiť viac ako 600 tisíc nových pilotov, pretože objem leteckej prepravy neustále narastá. S tým súvisia vysoké náklady a obmedzené príležitosti.