Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Perzeidy prinesú šťastie aj poznatky o kométe

Padá hviezda, budeme mať šťastie, zvyklo sa hovorievať. Dnes vieme, že meteory nemajú s hviezdami veľa spoločného.

BRATISLAVA. „Perzeidy sú populárne preto, lebo ich pozorujeme v lete. Sú väčšinou príjemné teplé noci, ľudia bývajú dlhšie hore, a preto sa aj radi pozrú na nočnú oblohu,“ hovorí amatérsky astronóm Alexander Pravda.

„Aktivita tohto obľúbeného meteorického roja stúpa už teraz, koncom júla. Ak sa večer alebo v noci pozeráme na oblohu, pri troche šťastia môžeme za hodinu spozorovať aj dvadsať až tridsať meteorov. V čase maxima však táto aktivita výrazne narastie a v niektorých rokoch za hodinu spadlo aj sto meteorov, niekedy aj viac.“

Maximum Perzeíd sa tohto roka očakáva v noci z 12. na 13. augusta okolo jednej po polnoci.

„Ako počas posledných niekoľkých rokov, môže sa objaviť aj druhé maximum o tri hodiny neskôr, prípadne aj ďalšie o 11. hodine,“ uvádza Zuzana Kaňuchová z Astronomického ústavu SAV v Tatranskej Lomnici.

„Tieto maximá však môžu v našich krajoch pozorovať už len radary, keďže bude deň. Ani nočné pozorovanie nebude ideálne, pretože ho bude výrazne rušiť svojím jasom Mesiac tri dni po splne.“

Samotných Perzeíd (ak nerátame iné meteory) by sme mali tento rok narátať približne do 40 za hodinu.

Sú zdrojom informácií

Perzeidy sú nielen padajúcimi hviezdami – doslova ide o kozmický prach, teda drobné, niekedy až mikroskopické prachoplynové častice uvoľňujúce sa z kométy s označením 109P/Swift-Tuttle.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZRE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4ZRE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Rúrky, ktoré Turnerová objavila na skalách (vľavo) mohli vzniknúť, keď sa pri skale rozložila hubka pred 890-miliónmi rokov. Štruktúry sa ponášajú na moderné hubky (vpravo).

Hubky sú veľmi jednoduché živočíchy.