Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Najšpinavšia vec vo vašej domácnosti sa v skutočnosti nedá vyčistiť

Čistením na špongii uvoľníte miesto patogénnym baktériám.

Hubka môže obsahovať nebezpečné baktérie.Hubka môže obsahovať nebezpečné baktérie. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - FOTOLIA)

BRATISLAVA. Kuchynská špongia je špinavšia ako záchodová doska. Ukrýva na sebe milióny a milióny baktérií. Ak ste sa doteraz snažili hubky na riad čistiť prevarením či v mikrovlnnej rúre, všetko ste ešte zhoršili.

Často čistené špongie totiž obsahujú omnoho väčšie množstvo patogénnych baktérií ako špongie, ktoré nikto nikdy nečistil. Ukázala to nová štúdia vo vedeckom časopise Scientific Reports.

Patogénne baktérie sú totiž odolné voči čisteniu a na umytej hubke sa rýchlejšie rozšíria aj na miesta, kde slabšie baktérie neprežili.

V novej štúdii skúmali štrnásť použitých špongií. Objavili na nich na jednom centimetri kubickom viac ako 50 000 000 000 baktérií - podobnú hustotu baktérií by ste našli len vo výkaloch.

Preto, ak chcete mať špongiu čistú, musíte ju meniť každý týždeň, kým sa na nej nerozmnožia baktérie.

Hubky na riad môžu podľa novej štúdie obsahovať baktérie, ktoré sú blízke príbuzné baktérií, ktoré spôsobujú zápal pľúc a zápal mozgových blán.

Ale napríklad aj baktériu Moraxella osloensis, ktorá hubkám dodáva typický zápach a môže napadnúť ľudí so slabou imunitou.

DOI: 10.1038/s41598-017-06055-9

Spory medzi silovými zložkami trvajú už týždne.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 536 obetí.

Sila je základný pojem vo fyzike. Prečo existuje?