Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky

Jurský park klamal, Tyranosaurus rex nevedel behať

Dinosaurus mohol robiť rýchle kroky, idúce auto by zrejme nedobehol.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: FOTOLIA)

Tyranosaurus rex je jeden z najväčších dvojnohých živočíchov, aký kedy chodil po Zemi. No rovnako ako najväčšie suchozemské zviera slon nie je rýchlejší ako gepard, ani tyranosaurus nebol rýchlejší ako jeho menší príbuzní.

Ak by chcel bežať ako v scéne Jurského parku, zrejme by sa zadychčal skôr, ako by sa skutočne rozbehol. Naznačujú to nové výskumy uverejnené vo vedeckom časopise Peer J a Nature Ecology and Evolution.

Maximálna rýchlosť dinosaura trápi vedcov už desaťročia. Vydali o nej viac ako desať štúdií (1, 2; 3; 4; 5...).

Až teraz vedci zistili, že tyranosaurus nemohol bežať rýchlejšie ako 27,7 kilometra za hodinu. Pri takejto rýchlosti by svoje kosti namáhal už na hranici a pôsobil by na ne tlak 200 megapascalov.

Pre porovnanie: priemerný človek sa pri chôdzi pohybuje rýchlosťou 4,8 kilometra za hodinu, Usain Bolt dokáže zabehnúť stometrovú vzdialenosť rýchlosťou 38 kilometrov za hodinu.

Maximálnu rýchlosť tyranosaura vypočítali vedci pomocou detailného počítačového modelu - dokázal zanalyzovať jednotlivé spojenia kostí či ich schopnosť ohýbať sa. Pre model použili fosíliu nájdenú v roku 1987 nazývanú BHI 3033, známu tiež ako Stan.

Tyranosaurus mohol podľa modelu robiť naozaj rýchle kroky, akýkoľvek pokus o akčný beh ako z Jurského parku by sa mu však nevydaril. Rovnako limitujúca je veľkosť pre rýchlosť zvierat aj v dnešnej dobe.

Čím je zviera väčšie, tým má väčšiu rýchlosť. Hranica je však pri určitej veľkosti - podobnej veľkosti geparda. Za touto hranicou už zvieraťu veľkosť a hmotnosť neumožní dostatočne rýchly rozbeh. Aj preto je chrobák pomalší ako myš, myš pomalšia ako zajac, zajac pomalší ako gepard, no gepard rýchlejší ako slon.

DOI: 10.7717/peerj.3420

DOI: 10.1038/s41559-017-0241-4

Napadnutá loď sa plaví pod libérijskou vlajkou.

Súboj Iránu s Izraelom sa čoraz častejšie odohráva na mori.

Vitalij Šyšov.

Na tvári mal mať stopy po bití.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 541 obetí.

Protest proti očkovaniu na Hodžovom námestí.

Aké sú psychologické príčiny, ktoré vedú ľudí v čase pandémie k demonštráciám?