Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Päť farieb. Čo vidia bábätka ešte predtým, ako sa naučia hovoriť

Vedci spochybnili tvrdenie, že jazyk určuje, ako vidíme farby.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Vnímame iba to, čomu rozumieme. A rozumieme iba tomu, čo dokážeme vo svojom jazyku pomenovať.

Tento dávny spor medzi filozofmi a vedcami sa teraz pokúsil rozhodnúť tím výskumníkov z anglickej univerzity v Sussexe. Vedci sa pozreli na vnímanie farieb: pokúsili sa ukázať, či náš jazyk určuje, aké nakoniec uvidíme farby. Niektorí kognitívni odborníci sa totiž domnievali, že to môže určovať konkrétny jazyk a jeho výrazy.

Vedci podľa novej štúdie v magazíne Proceedings of the National Academy of Sciences sledovali reakcie 170 britských batoliat. Päť- a šesťmesačným deťom ukazovali rôzne farebné vzorky a sledovali ich reakcie.

Ukázalo sa, že - dávno pred naučením sa reči - deti strácali záujem, ak im výskumníci ukazovali stále tú istú farbu. Naopak, keď vedci odtiene farieb menili, pozornosť bábätiek sa predĺžila a dlhšie sa na predkladané vzorky pozerali.

Znamená to, že deti registrovali zmenu farby. Bábätka takto dokázali rozoznávať päticu farieb: červenú, zelenú, modrú, žltú a fialovú.

„Prichádzame pripravení rozoznávať farby,“ vysvetľuje pre magazín Scientific American vedúca výskumu Alice Skeltonová. „Ale vďaka kultúre a jazyku niektoré rozlíšenia robiť nemusíme.“

Výskum ukázal, že ľudia dokážu rozlišovať farby ešte predtým, ako sa ich vôbec naučia pomenovávať. Biológia tak predchádza kultúre a spoločenským nánosom a zrejme neplatí, že to, čo pomenovať nevieme, jednoducho nevidíme.

Odborníci si preto myslia, že aj keď napríklad vietnamčina nerozlišuje medzi farbou oblohy a trávy, Vietnamci ten rozdiel vidia.

DOI: 10.1073/pnas.1612881114

Téma: Biológia

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.