PHOENIX, BRATISLAVA. Môže to byť nepríjemná predstava. Sedíte vo vozidle, ktoré sa potichu rozhoduje podľa svojich algoritmov, a to bez akéhokoľvek kontaktu s cestujúcimi.
Intel preto pracuje na novom používateľskom rozhraní, ktoré má premostiť svet ľudí a technológií.
Hľadá spôsob, ktorým by autopilot autonómneho vozidla mohol nenútene komunikovať s pasažiermi.
Vedieť sa dohovoriť s autom
Je príjemné, ak môžete na mape sledovať naplánovanú trasu a bod, ktorý zodpovedá aktuálnej polohe vozidla. Vtedy vám nenapadne premýšľať o zlyhaní systému.
Technologická spoločnosť teraz testuje autopilota, ktorý podobne ako Siri či Alexa hlási spomalenie a zastavenie pri strete s chodcom a podobne informuje o všetkých udalostiach, o ktorých by sa cestujúci inak rozprávali s vodičom.
Cieľom je podľa magazínu CNet vyladiť systém tak, aby nepôsobil obťažujúco a umelo. Dôležité je, aby cestujúci vedeli, čo sa práve deje.
Viac ako o technológie v novej štúdii Intelu rozoberá, ako ľudia na manévre, informácie a podnety vozidla reagujú. Chce navrhnúť komunikačný rámec, ktorý berie do úvahy bezpečnosť, pohodlie, dôveru a istým spôsobom i moc nad jazdou samotnou.
Cítiť sa dobre
Vývojári očakávajú, že s nasadením technológií vzniknú nové situácie, na ktoré sa treba pripraviť. Pasažier môže zmeniť alebo doladiť trasu jazdy alebo prikáže kdesi zastaviť.
Ak k tomu pridáte vyhodnocovanie emócií z tvárí pasažierov či schopnosť reagovať na ich hlasové povely alebo gestá, stojíte pred novým používateľským rozhraním. Môže intuitívne udržiavať kontakt s pasažierom.
K počítačom máme myši, v mobiloch ťukáme na displej, pri autách však zatiaľ všetci pracovali iba na tom, aby palubný počítač so senzormi správne rozhodol, kedy má zrýchliť, spomaliť, zabočiť alebo zastaviť.
Nik nevenoval pozornosť tomu, aby sme sa s technológiami cítili bezpečne a príjemne.