Nový polymér sa prechádza, ak naň svietite

Polymérový pásik by mohol pomôcť čistiť solárne články od prachu či piesku.

Načítavam video...

Objektív je špeciálna rubrika, v ktorej predstavujeme zaujímavé snímky či videá zo sveta vedy a technológií.

Má veľkosť asi kancelárskej spony a vie sa sám pohybovať. Vedci z Technologickej univerzity v Eindhovene a Kentskej štátnej univerzity vyvinuli nový materiál, ktorý sa pod vplyvom UV svetla dokáže sám zvlniť, a tým pádom aj hýbať.

Polymérový pásik sa pohybuje rýchlosťou húsenice - približne pol centimetra za sekundu. Ide o prvý materiál, ktorý pretvára svetlo priamo na pohyb za pomoci fixného svetelného zdroja.

Doterajšie materiály reagujúce na svetlo podľa webu Chemical and Engineering News potrebovali na pohyb nejaký stimul – napríklad teplo, vlhko či UV svetlo namierené na rôzne časti materiálu.

Pásik nového polyméru sa pohybuje samostatne, ak naň kontinuálne šikmo svieti UV žiarenie. Vedci pritom nemusia kontrolovať, ktorá časť je ožiarená a kedy.

Vedci vidia využitie materiálu napríklad v solárnej energetike. Keď na pásik položili zrnká piesku, polymér ich pohybom striasol. Materiál by tak mohol slúžiť napríklad na samočistiace solárne články. Mechanizmus je podľa vedcov tak silný, že by dokázal prepraviť aj väčšie objekty na ťažko dostupné miesta.

Štúdiu publikovali tento týždeň v časopise Nature.

DOI: 10.1038/nature22987