WASHINGTON, BRATISLAVA. Takmer 200 miliónov mien a k nim adresy, dátumy narodení, telefónne čísla a politické názory.
Obrovský balík informácií o amerických voličoch nechala bez zabezpečenia v cloude marketingová spoločnosť Deept Root Analytics, ktorá pomáhala republikánom pri volebnej kampani.
Databázu, ktorá obsahuje informácie o 62 percentách obyvateľov USA, objavili bezpečnostní analytici firmy UpGuard pri svojej rutinnej práci. Stačilo použiť vyhľadávanie a cloudové úložisko Amazonu poskytlo súbory každému záujemcovi.
Ktokoľvek si ich mohol nepovšimnute stiahnuť - hackeri ale aj bežní používatelia internetu.
Balík s objemom 1,1 terabajtu dát v prehľadnej tabuľke je doposiaľ najväčším balíkom osobných dát, ktorý sa objavil verejne na internete. Bez prieniku, narušenia bezpečnostných slabín, krádeže dát či špehovania ho tak mohol zneužiť ktokoľvek na podvodné taktiky.
Informácie, zostavené z rôznych zdrojov, prieskumov a analýz, obsahujú informácie viac ako len identifikačné údaje ľudí. Možno z nich vyčítať postoj k spoločenským a náboženským témam - od názoru na držbu zbraní, cez potraty až po výskum kmeňových buniek.
Agentúra Deept Root Analytics podľa BBC oznámila, že berie na seba všetku zodpovednosť. Domnieva sa, že hackeri si voľne dostupné dáta nevšimli, pretože systémy spoločnosti nenesú žiadne známky prieniku.
Analytikov prekvapilo, aký obrovský objem dát sa agentúre podarilo z rôznych zdrojov o voličoch zozbierať.
Hoci ide o štandardnú stratégiu už niekoľko rokov a viažu sa na ňu ďalšie kľúčové aktivity, dáta ktoré prechádzajú cez hranicu osobného rázu do intímneho v súboroch nečakali. Hoci je zrejmé, že všetko je výsledkom konsolidácie iných databáz, prekvapuje ako veľa ľudia o sebe prezradia na internete.