Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

NASA oznámila nález desiatich nových exoplanét, môže sa na nich nachádzať život

Počet planét mimo našej Slnečnej sústavy, ktoré sa nachádzajú v obývateľnej zóne, stúpol na 49.

Výskyt planét nachádzajúcich sa v obývateľnej zóne je veľmi častý. Výskyt planét nachádzajúcich sa v obývateľnej zóne je veľmi častý. (Zdroj: TASR/AP)

WASHINGTON. Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) oznámil v pondelok nález desiatich nových exoplanét, na ktorých by sa mohol nachádzať život podobný tomu, aký poznáme na našej Zemi.

Počet objavených planét mimo našej Slnečnej sústavy, ktoré sa nachádzajú v takzvanej obývateľnej zóne - teda v takej vzdialenosti od ich hviezdy, v ktorej je možná existencia života - tak po dnešku stúpol na 49. Informuje o tom agentúra AP a independent.co.uk.

Štyri roky zbierania dát

Podľa Maria Pereza, predstaviteľa NASA, ktorý o náleze informoval, najnovšie zistenia znamenajú, že vo vesmíre "asi nie sme sami".

Štyri roky zbierania dát o exoplanétach totiž podľa neho ukazujú, že výskyt planét nachádzajúcich sa v obývateľnej zóne je veľmi častý.

Číslo 49 potenciálne obývateľných planét samozrejme nie je konečné, keďže doterajší prieskum sa sústredil len na malý zlomok vesmíru.

V obývateľnej zóne

Všetkých desať nových kandidátov na mimozemský život má podľa NASA pevný povrch, "správnu" veľkosť, obieha hviezdu veľkosti približne rovnakej ako naše Slnko a nie je od nej ani príliš ďaleko, ani príliš blízko.

Otázka je, či je na nich voda, keďže to je ďalšia podmienka života, ako ho poznáme na Zemi. To, že planéta sa nachádza v obývateľnej zóne, by však okrem iného malo zaručovať, že ak je na nej voda, nachádza sa tam aj v kvapalnom skupenstve.

Celkový počet kandidátov na exoplanéty, objavených teleskopom Kepler, tak po nálezoch oznámených v pondelok stúpol na 4034, z nich 2335 už bolo definitívne potvrdených ako exoplanéty.

Chata Kamzík stála v blízkosti Rainerovej chaty takmer sto rokov. V roku 1980 ju asanovali a v roku 2007 odstránili aj jej posledné zvyšky.

Prvá chata pri Popradskom plese vyhorela už rok po svojom otvorení.

Michal Ďurčo 11 h
Rory Sabbatini.

Golfistovo tetovanie vyvoláva otázky, vraví expert na extrémizmus.

V Hlase si nevšimli, že väčšina voličov podporuje očkovanie.