Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Najstaršia planéta rozdelila slnečnú sústavu na dve časti

Jupiter svoje pevné jadro sformoval len milión rokov po vzniku Slnka.

Jupiter nie je len najväčšia ale aj najstaršia planéta, naznačuje nový výskum.Jupiter nie je len najväčšia ale aj najstaršia planéta, naznačuje nový výskum. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Veľké plynné planéty museli vznikať veľmi rýchlo po vzniku slnečnej sústavy. Svoj materiál - prach a plyn - získavali z novozrodenej hviezdy, ktorá ho svojou energiou odtláčala od seba.

Jupiter, najstaršia planéta našej slnečnej sústavy, tento súboj síl vyhral. Ako prvé si vytvoril pevné jadro, ktoré k sebe gravitáciou priťahovalo okolitý plyn.

Nový výskum naznačuje, že sa tak udialo už milión rokov po vzniku našej slnečnej sústavy. Výsledky publikovali vo vedeckom časopise PNAS.

Bez vzoriek z Jupitera

Narozdiel od Zeme, Marsu či Mesiaca nemôžu vedci skúmať priamo vzorky z Jupitera či jeho jadra. Skúmali preto zloženie asteroidov, ktoré pochádzajú z pásu asteroidov medzi Jupiterom a Marsom.

Ich analýzou zistili, že pochádzajú z dvoch odlišných hmlovinových zásobníkov. Tieto dve hmloviny existovali súčasne v období medzi jedným až štyrmi miliónmi rokov po vzniku slnečnej sústavy, ale boli fyzicky oddelené.

Prečítajte si tiež: Boli sme naivní, povedala NASA, keď videla prvé fotky podbruška Jupitera Čítajte

"Najpravdepodobnejší mechanizmus tohto účinného oddelenia je vznik Jupitera, ktorý otvoril medzeru v disku (rovina plynu a prachu z hviezd) a zabránil výmene materiálu medzi týmito dvoma zásobníkmi," vysvetľuje v tlačovej správe národného laboratória Lawrencea Livermora v Kalifornii vedúci štúdie Thomas Kruijer.

Prečo nie sú v slnečnej sústave superzeme?

Poznanie veku Jupitera je kľúčom k pochopeniu, ako sa vyvíjala slnečná sústava smerom k dnešnému rozloženiu. Aj keď modely predpovedali, že Jupiter vznikol pomerne skoro, doteraz jeho vznik nebol nikdy datovaný.

Asteroidy naznačujú, že jeho jadro vzniklo už milión rokov po vzniku slnečnej sústavy.

Prečítajte si tiež: Vznikla spolu so Slnkom aj hviezda smrti? Čítajte

Za tento čas jadro Jupitera mohlo narásť až na veľkosť dvadsiatich Zemí. Ďalšie dva až tri milióny rokov narástlo jadro asi na veľkosť 50 Zemí.

Jupiter vďaka svojmu rýchlemu vzniku slúžil ako bariéra - zabraňoval vnútornému prenosu materiálu v disku okolo hviezdy. To môže podľa vedcov vysvetliť, prečo v našej slnečnej sústave nie je žiadna superzem - planéta, ktorá má väčšiu hmotnosť ako Zem.

doi: 10.1073/pnas.1704461114

Jupiter, Slnečná sústava, Planéty

Testovanie poslancov.
Mimoriadne Dobré ráno

Mimoriadny podcast: Môžem ísť od soboty na prechádzku?

Ako sa sprísňujú na Slovensku pravidlá.

V noci do reštaurácie, navyše bez rúška. Babiš žiada, aby Prymula odstúpil

Babiš sľúbil, že ak Prymula nepodá rezignáciu sám, z funkcie ho odvolá.

Nový český minister zdravotníctva Roman Prymula.

Podcast Pravidelná dávka

Čo nám priniesli antibiotiká a ako ich nahradíme?

O minulosti, súčasnosti a budúcnosti antibiotík.

Kanadsko-americký bývalý iluzionista James Randi, ktorý podstatnú časť kariéry strávil vyvracaním tvrdení o nadprirodzene, zomrel vo veku 92 rokov.

Dávne stopy naznačujú príbeh nebezpečnej púte

Stopy majú viac ako desaťtisíc rokov.

Umelecká predstava o putovaní ženy s batoľaťom cez územie, ktoré je dnes v Národnom parku White Sands. Jej stopy sa zachovali viac ako desaťtisíc rokov, vedci ich teraz podrobili detailnej analýze. KLIKNITE PRE ZVÄČŠENIE.