Pred 20 rokmi zdieľal na webe úplne prvú fotku z mobilu. Kodak ani Polaroid mu neverili.

Firmy o pár rokov padli do bankrotu.

Prvá fotografia z telefónu, ktorú Philippe Kahn okamžite zdieľal dňa 11.6. 1997 s viac ako 2-tisíc ľuďmi na celom svete. (Zdroj: Philippe Kahn)

BRATISLAVA. Pred dvadsiatimi rokmi sedel Philippe Kahn v nemocničnej čakárni. Bol nervózny a znudený zároveň. Jeho žena už niekoľko hodín rodila a Kahn nemal čo robiť. Začal sa hrať so svojim novým vyklápacím telefónom a digitálnym fotoaparátom.

Kým sa narodila jeho dcéra Sophie, stihol na kolene zostrojiť zariadenie, ktorým ju odfotil a fotografiu dokázal zdieľať cez web až k 2000 ľuďom. Obratom mu prišlo 97 emailov, ktoré by v dnešnom svete boli niečo ako "lajky."

Kahn ako prvý človek na svete zavesil 11. júna 1997 na web fotku z mobilu a automaticky ju rozposlal kamarátom. Nemohol tušiť, že práve vynašiel najobľúbenejšiu kratochvíľu generácie svojej dcéry.

Na sociálne siete pribudnú dnes denne stovky miliónov fotiek, ktoré si ľudia zdieľajú a rozposielajú. Rovesníci Sophie používajú vešanie fotiek na Instagram ako hobby, komunikačný nástroj a prezentačný nástroj zároveň. Denne len na Instagrame pribudne 95 miliónov fotiek a videí.

Keď Kahn svoj koncept ukazoval koncom 90. rokov najväčším fotografickým spoločnostiam - Kodaku a Polaroidu, obe ho vysmiali. V okamžitom zdieľaní nevideli budúcnosť. Polaroid vyhlásil bankrot v roku 2001, Kodak v roku 2012. Sociálne siete dnes patria medzi najhodnotnejšie značky sveta.

Kahn ako prvý videl podobu sveta, ktorý mal dospieť spolu s jeho dcérou.

Ako zostrojil telefón s kamerou

Kahn chcel pôvodne vytvoriť Polaroid 21. storočia - digitálne fotografie, ktoré môžete ukázať priateľom a rodine. Na koncepte pracoval viac ako rok a nazval ho Picture Mail (Obrázkový email).

Rodine a priateľom prišla emailom notifikácia, ktorá ich odkazovala na Kahnov server, kde bola uložená fotografia. Dnes by sme Picture Mail nazvali bežne ako "zdieľanie."

Kahn chcel svoju myšlienku posunúť ešte ďalej - o fotografie sa chcel deliť hneď po ich odfotení. Chcel vytvoriť okamžité zdieľanie, na ktorého princípe fungujú všetky smartfóny a populárne sociálne siete súčasnosti.

V najzásadnejšom momente, 11. júna 1997, však Kahnovi stále chýbalo zariadenie, ktorým by dokázal dcérku odfotiť a zdielať so svetom.

"Vždy som chcel, aby sa mi to podarilo ešte pred momentom, než sa narodila moja dcéra a prvýkrát som zazdieľal jej fotku. Nebol som si však istý, ako to urobím," vysvetľuje Philippe Kahn pre internetový magazín IEEE Spectrum.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Facebook


Článok je zaradený aj do ďalších tém Sociálne siete

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Premiér ukázal svojim novým spojencom, že opovrhuje ich názormi

Rovnako ako Fico, aj Rezník bude len ťažko presviedčať demokratickú verejnosť, že sa zmenil.

EKONOMIKA

Minúta po minúte: Odborári opäť rokujú s Volkswagenom

Vyjednávanie trvá už niekoľko hodín.

KOMENTÁRE

Prečo na štrajku vo Volkswagene záleží

Nie každé číslo vypadne z analýz, mnohé je vecou dohody.

DOMOV

Polícia si nahrala preberanie úplatku na Vysokej škole Sv. Alžbety

NAKA tiež obvinila šéfa daňovej kontroly.

Neprehliadnite tiež

Jedny tenisky, 10125 dizajnov. Ukázali stavebnicu obuvi pre nerozhodných

Tenisky na želanie si ich doma zložíte bez šitia a lepidla. Jednotlivé časti sa dajú oprať alebo vymeniť.

Google zoštíhli reklamu, nebude vďaka novej kompresii spomaľovať

Servery stlačia dáta lepšie ako doposiaľ. Reklama tak nebude pri načítavaní zdržiavať.