Rozlúštili kód, ktorým Volkswagen klamal pri emisiách

Ak by niekto analyzoval kód dostupný na webe, celá aféra mohla prasknúť už pred niekoľkými rokmi.

Sídlo nemeckého koncernu Volkswagen.(Zdroj: TASR/AP)

SAN DIEGO, BRATISLAVA. Takmer rok trvalo, kým počítačoví analytici odhalili spôsob, akým Volkswagen podvádzal pri emisných testoch automobilov s dieselovými motormi.

Kód sa pritom nachádzal na oficiálnom webe Volkswagenu a ktokoľvek by sa pustil do jeho analýzy, mohol odhaliť manipulovanie s testami už pred šiestimi rokmi. Nik však vtedy nemal podozrenie.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Kauza emisie: Toto sú autá s problémovým motorom

Hľadali slabiny, našli podvod

Tím okolo Kalifornskej univerzity v San Diegu mal s podobnými analýzami skúsenosti z minulosti. Viackrát už hľadal slabiny a bezpečnostné nedostatky systémov, ktoré by mohli hackeri a zlodeji automobilov zneužiť.

Tentokrát analytici rozlúskli aj kauzu emisných podvodov.

Nástroje, ktoré upravovali chod motora, sa podľa magazínu Cnet nachádzali v module, čo bol označený ako riadenie akustiky motora. Hoci by ste očakávali, že dohliadne na hlučnosť motora, v skutočnosti dohliadal na ukrývanie skutočných emisných parametrov.

Údaje zo senzorov softvér porovnával s desiatkou preddefinovaných profilov, ktoré zodpovedali syntetickým testom v certifikačných spoločnostiach.

Podľa dráhy, rýchlosti, času či polohy kolies dokázal zistiť, že auto nejazdí na ceste, ale podrobuje sa testu. Upravený beh motora s obmedzeným výkonom a dynamikou následne ukryl nevyhovujúce hodnoty.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Kauza emisie: VW inštaloval podozrivý softvér aj do nových modelov

Skryté v elektronike

Akademici preskúmali 900 verzií firmvéru pre rôzne modely automobilov, pričom na podvod mali naraziť pri 400 z nich.

Ukázali, že pri modernej elektronike, ktorá riadi motory, sa bez verejného auditu môže ukrývať čokoľvek. Platformu mala pre automobilky vyrábať firma Robert Bosch.

Zaujímavosťou je aj odhalenie oveľa primitívnejšej taktiky vo vozidlách Fiat 500X.

Tie po štarte motora zotrvajú 26 minút a 40 sekúnd v režime s obmedzením emisií, do štandardnej prevádzky sa prepnú až po uplynutí tohto času.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Astronomická pokuta a žaloby po celom svete. Pozrite sa, ako VW podviedol celý svet

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 11 017
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 490
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 788
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 479
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 241
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 994
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 677
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 525
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 285

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Je lepší vinyl alebo cédečko? Čo o kvalite zvuku hovorí matematika

Fanúšikovia na platne nedajú dopustiť, argumentujú vernosťou zvuku.