SAN DIEGO, BRATISLAVA. Takmer rok trvalo, kým počítačoví analytici odhalili spôsob, akým Volkswagen podvádzal pri emisných testoch automobilov s dieselovými motormi.
Kód sa pritom nachádzal na oficiálnom webe Volkswagenu a ktokoľvek by sa pustil do jeho analýzy, mohol odhaliť manipulovanie s testami už pred šiestimi rokmi. Nik však vtedy nemal podozrenie.

Hľadali slabiny, našli podvod
Tím okolo Kalifornskej univerzity v San Diegu mal s podobnými analýzami skúsenosti z minulosti. Viackrát už hľadal slabiny a bezpečnostné nedostatky systémov, ktoré by mohli hackeri a zlodeji automobilov zneužiť.
Tentokrát analytici rozlúskli aj kauzu emisných podvodov.
Nástroje, ktoré upravovali chod motora, sa podľa magazínu Cnet nachádzali v module, čo bol označený ako riadenie akustiky motora. Hoci by ste očakávali, že dohliadne na hlučnosť motora, v skutočnosti dohliadal na ukrývanie skutočných emisných parametrov.
Údaje zo senzorov softvér porovnával s desiatkou preddefinovaných profilov, ktoré zodpovedali syntetickým testom v certifikačných spoločnostiach.
Podľa dráhy, rýchlosti, času či polohy kolies dokázal zistiť, že auto nejazdí na ceste, ale podrobuje sa testu. Upravený beh motora s obmedzeným výkonom a dynamikou následne ukryl nevyhovujúce hodnoty.

Skryté v elektronike
Akademici preskúmali 900 verzií firmvéru pre rôzne modely automobilov, pričom na podvod mali naraziť pri 400 z nich.
Ukázali, že pri modernej elektronike, ktorá riadi motory, sa bez verejného auditu môže ukrývať čokoľvek. Platformu mala pre automobilky vyrábať firma Robert Bosch.
Zaujímavosťou je aj odhalenie oveľa primitívnejšej taktiky vo vozidlách Fiat 500X.
Tie po štarte motora zotrvajú 26 minút a 40 sekúnd v režime s obmedzením emisií, do štandardnej prevádzky sa prepnú až po uplynutí tohto času.
