SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Rozlúštili kód, ktorým Volkswagen klamal pri emisiách

Ak by niekto analyzoval kód dostupný na webe, celá aféra mohla prasknúť už pred niekoľkými rokmi.

Sídlo nemeckého koncernu Volkswagen.Sídlo nemeckého koncernu Volkswagen. (Zdroj: TASR/AP)

SAN DIEGO, BRATISLAVA. Takmer rok trvalo, kým počítačoví analytici odhalili spôsob, akým Volkswagen podvádzal pri emisných testoch automobilov s dieselovými motormi.

Kód sa pritom nachádzal na oficiálnom webe Volkswagenu a ktokoľvek by sa pustil do jeho analýzy, mohol odhaliť manipulovanie s testami už pred šiestimi rokmi. Nik však vtedy nemal podozrenie.

Prečítajte si tiež: Kauza emisie: Toto sú autá s problémovým motorom Čítajte 

Hľadali slabiny, našli podvod

Tím okolo Kalifornskej univerzity v San Diegu mal s podobnými analýzami skúsenosti z minulosti. Viackrát už hľadal slabiny a bezpečnostné nedostatky systémov, ktoré by mohli hackeri a zlodeji automobilov zneužiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Tentokrát analytici rozlúskli aj kauzu emisných podvodov.

Nástroje, ktoré upravovali chod motora, sa podľa magazínu Cnet nachádzali v module, čo bol označený ako riadenie akustiky motora. Hoci by ste očakávali, že dohliadne na hlučnosť motora, v skutočnosti dohliadal na ukrývanie skutočných emisných parametrov.

Údaje zo senzorov softvér porovnával s desiatkou preddefinovaných profilov, ktoré zodpovedali syntetickým testom v certifikačných spoločnostiach.

Podľa dráhy, rýchlosti, času či polohy kolies dokázal zistiť, že auto nejazdí na ceste, ale podrobuje sa testu. Upravený beh motora s obmedzeným výkonom a dynamikou následne ukryl nevyhovujúce hodnoty.

Prečítajte si tiež: Kauza emisie: VW inštaloval podozrivý softvér aj do nových modelov Čítajte 

Skryté v elektronike

Akademici preskúmali 900 verzií firmvéru pre rôzne modely automobilov, pričom na podvod mali naraziť pri 400 z nich.

Skryť Vypnúť reklamu

Ukázali, že pri modernej elektronike, ktorá riadi motory, sa bez verejného auditu môže ukrývať čokoľvek. Platformu mala pre automobilky vyrábať firma Robert Bosch.

Zaujímavosťou je aj odhalenie oveľa primitívnejšej taktiky vo vozidlách Fiat 500X.

Tie po štarte motora zotrvajú 26 minút a 40 sekúnd v režime s obmedzením emisií, do štandardnej prevádzky sa prepnú až po uplynutí tohto času.

Prečítajte si tiež: Astronomická pokuta a žaloby po celom svete. Pozrite sa, ako VW podviedol celý svet Čítajte 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na veľké testovanie chýbajú zdravotníci

Celoštátne testovať bez toho, aby štát prikázal pracovnú povinnosť, je risk

Ilustračné foto
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.

Koronavírus na Slovensku: Nitrianska nemocnica má už 115 nakazených zamestnancov (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Ilustračná fotografia.
Monika Jankovská v rukách polície.

Neprehliadnite tiež

Recenzia: Serious Sam 4 vás vráti 20 rokov do minulosti

Hra, ktorá k úspechu nepotrebuje skvelý príbeh.

Južný pól Mesiaca. V tejto oblasti má v roku 2024 pristáť misia Artemis III.

NASA predstavila nový objav, na povrchu Mesiaca je voda

Zistenie môže mať význam pre misie ľudí.

Mesiac z Medzinárodnej vesmírnej stanice.