SME
Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Google vie, či ste v obchode nakúpili, čo ste videli v reklame na webe

Nové analytické nástroje sledujú v dátach vaše nákupné správanie.

(Zdroj: PIXABAY/CC)

MOUNTAIN VIEW, BRATISLAVA. Ráno ste si pri čítaní správ všimli reklamný banner na záhradný gril. Následne ste k nemu cez mobil vyhľadali referencie používateľov. A na rodinnom nákupe ste neodolali, zamierili do predajne a gril si kúpili. Platili ste kartou.

Takto vyzerá správa novej analytickej technológie, ktorú sa chystá sprístupniť svojim inzerentom internetový gigant Google.

Volá sa Google Attribution a jej úlohou bude vyhodnocovať efektívnosť reklamy za hranicami internetu. Ak používateľ uskutoční fyzický nákup, inzerent sa o tom v tabuľkách dozvie.

Skryť Vypnúť reklamu

Nejde však o nazeranie do súkromia, skôr o akési dolovanie informácií, ktorými Google dlhodobo disponuje. Firma sa netají, že má prehľad o 70 percentách elektronických platieb. Hoci pozná iba sumu, dokáže vytušiť, čo sa odohralo.

Identita zväzuje

Informácie z reklamných systémov, vyhľadávačov, mobilných služieb Androidu, e-mailovej prevádzky a platobných brán majú obrovský potenciál.

Ak sú previazané digitálnou identitou, algoritmy dokážu vytušiť, že medzi zobrazenou reklamou, zvedavým vyhľadávaním, návštevou obchodu a sumou, ktorá by zodpovedala hodnote tovaru, môže existovať súvislosť.

Google sa snažil prekročiť v reklamnom priestore hranice internetu už v roku 2014. Práve vtedy pre inzerentov sprístupnil analytiku, ktorá hodnotí, či sa ľudia zaujatí reklamou dostali do predajne inzerenta, alebo nie.

Skryť Vypnúť reklamu

Teraz podľa BBC pribudne aj informácia o tom, či zaujatie reklamou vyústilo do fyzického nákupu. Všetko prebieha anonymne, výsledky sa premietajú iba do čísel a kategórií. Novinku ponúkne Google najskôr na domácej pôde v USA.

Nástrahy budúcnosti

Ako Google vytuší, že ste si kúpili práve spomínaný gril? Ak do predajne zvyčajne nechodíte alebo v nej pri nákupe miniete zvyčajne oveľa nižšiu sumu, dá sa predpovedať, že vaše správanie bolo výsledkom internetového postupu.

Strážcovia súkromia však upozorňujú, že firmy v poslednej dobe pritvrdili a začínajú čoraz intenzívnejším spôsobom spracúvať dáta, ktoré z elektronických služieb zozbierajú. Mnohí by na to mohli nazerať ako na narušovanie súkromia.

V súčasnosti sa neočakáva, že by Google spustil rovnakú službu v Európe. S najväčšou pravdepodobnosťou by narazil na bariéry, regulácie a pokuty.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj americkí používatelia však môžu zabrániť vo využívaní ich osobných dát. Stačí, aby si vypli personalizáciu zobrazenej reklamy, pod ktorú spadajú všetky analytické nástroje.

Taktiež môžu kedykoľvek mazať históriu dát, ktoré súvisia s ich fyzickým pohybom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rory Sabbatini.

Sledujte 9. deň olympiády minútu po minúte.


Sportnet a 1 ďalší 10 h
Medzi uhynutými rybali boli aj generačné ryby.

Inšpekcia životného prostredia aj polícia ekologickú katastrofu riešia.


30. júl
Martin Huba.

Na Detskej univerzite Komenského prednášal o kultivovanosti.


30. júl
Ilustračné foto

Nikto z českých politikov neodpovedal.


27. júl

Neprehliadnite tiež

Dvojica ruských kozmonautov Oleg Novickij a Piotr Dubrov, ktorí uskutočnili v stredu 2. júna 2021 výstup do voľného vesmíru z Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS). Výstup súvisel s prípravou na príchod nového ruského modulu.

Prevádzku ruského segmentu na ISS chce Rusko ukončiť v roku 2028.


TASR 17 h
Technologický podcast Klik.

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 2 ďalší 30. júl