SME
Nedeľa, 5. február, 2023 | Meniny má Agáta

Google vie, či ste v obchode nakúpili, čo ste videli v reklame na webe

Nové analytické nástroje sledujú v dátach vaše nákupné správanie.

(Zdroj: PIXABAY/CC)

MOUNTAIN VIEW, BRATISLAVA. Ráno ste si pri čítaní správ všimli reklamný banner na záhradný gril. Následne ste k nemu cez mobil vyhľadali referencie používateľov. A na rodinnom nákupe ste neodolali, zamierili do predajne a gril si kúpili. Platili ste kartou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takto vyzerá správa novej analytickej technológie, ktorú sa chystá sprístupniť svojim inzerentom internetový gigant Google.

Volá sa Google Attribution a jej úlohou bude vyhodnocovať efektívnosť reklamy za hranicami internetu. Ak používateľ uskutoční fyzický nákup, inzerent sa o tom v tabuľkách dozvie.

SkryťVypnúť reklamu

Nejde však o nazeranie do súkromia, skôr o akési dolovanie informácií, ktorými Google dlhodobo disponuje. Firma sa netají, že má prehľad o 70 percentách elektronických platieb. Hoci pozná iba sumu, dokáže vytušiť, čo sa odohralo.

Identita zväzuje

Informácie z reklamných systémov, vyhľadávačov, mobilných služieb Androidu, e-mailovej prevádzky a platobných brán majú obrovský potenciál.

Ak sú previazané digitálnou identitou, algoritmy dokážu vytušiť, že medzi zobrazenou reklamou, zvedavým vyhľadávaním, návštevou obchodu a sumou, ktorá by zodpovedala hodnote tovaru, môže existovať súvislosť.

Google sa snažil prekročiť v reklamnom priestore hranice internetu už v roku 2014. Práve vtedy pre inzerentov sprístupnil analytiku, ktorá hodnotí, či sa ľudia zaujatí reklamou dostali do predajne inzerenta, alebo nie.

SkryťVypnúť reklamu

Teraz podľa BBC pribudne aj informácia o tom, či zaujatie reklamou vyústilo do fyzického nákupu. Všetko prebieha anonymne, výsledky sa premietajú iba do čísel a kategórií. Novinku ponúkne Google najskôr na domácej pôde v USA.

Nástrahy budúcnosti

Ako Google vytuší, že ste si kúpili práve spomínaný gril? Ak do predajne zvyčajne nechodíte alebo v nej pri nákupe miniete zvyčajne oveľa nižšiu sumu, dá sa predpovedať, že vaše správanie bolo výsledkom internetového postupu.

Strážcovia súkromia však upozorňujú, že firmy v poslednej dobe pritvrdili a začínajú čoraz intenzívnejším spôsobom spracúvať dáta, ktoré z elektronických služieb zozbierajú. Mnohí by na to mohli nazerať ako na narušovanie súkromia.

V súčasnosti sa neočakáva, že by Google spustil rovnakú službu v Európe. S najväčšou pravdepodobnosťou by narazil na bariéry, regulácie a pokuty.

SkryťVypnúť reklamu

Aj americkí používatelia však môžu zabrániť vo využívaní ich osobných dát. Stačí, aby si vypli personalizáciu zobrazenej reklamy, pod ktorú spadajú všetky analytické nástroje.

Taktiež môžu kedykoľvek mazať históriu dát, ktoré súvisia s ich fyzickým pohybom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zakladatelia spoločnosti SurgLogs

Slovenský startup digitalizuje americké zdravotníctvo.


4. feb

Špeciálne rozhovorové vydanie podcastu Zoom s Luciou Ciglar.


a 1 ďalší 4. feb
Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 2 ďalší 4. feb
Ilustračné foto.

V Čile sa už platí za extra člena.


3. feb
SkryťZatvoriť reklamu