Streda, 4. august, 2021 | Meniny má Dominik, DominikaKrížovkyKrížovky
OBJEKTÍV

Malé papagáje ukázali, ako sa dinosaury naučili lietať

Vtáky sa naučili efektívne rozložiť výdaj energie medzi krídla a nohy.

Načítavam video...

Objektív je špeciálna rubrika, v ktorej predstavujeme zaujímavé snímky či videá zo sveta vedy a technológií.

Vždy, keď vtáky prelietavajú a skáču z konára na konár, máte možnosť vidieť zahliadnuť milióny rokov evolúcie a pozorovať, ako sa prehistorické dinosaury naučili lietať. Naznačuje to výskum vo vedeckom časopise Science Advances.

Vedci pozorovali malé papagájiky modrokrké pri skákaní a prelietavaní z bidielka na bidielko. Bidielka zároveň slúžili vedcom ako senzory na meranie sily nohách papagájov pri odrazení a pristátí.

Ukázalo sa, že papagájiky sa naučili minimalizovať straty energie pri krátkych a dlhých skokoch špeciálnymi taktikami. Pri krátkom skoku sa viac spoliehajú na silu v nohách a krídla sú len doplnkom. Pri dlhom skoku sa papagájiky spoliehali najmä na mávanie krídlami.

Podobná taktika zrejme pred miliónmi rokov odštartovala aj evolúciu lietania. Na jej začiatku stál zrejme operený dinosaurus Archaeopteryx, ktorý mohol ľahko plachtiť a lietať medzi stromami. Vďaka pochybu, ktorý môžeme pozorovať aj dnes, dokázal lepšie znižovať výdavky energie pri odrážaní.

V súvislosti s korupciou bol priateľ Roberta Fica Miroslav Výboh vyšetrovaný v Rakúsku, stíhanie nakoniec zastavili.

NAKA zadržala niekoľko osôb.

a 1 ďalší 45m

Zranili sa desiatky ľudí, piati sú v kritickom stave.

SITA a 1 ďalší 2 h