Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Zistili ako si lienka skladá krídla, môžu tak vylepšiť dáždniky

Vedci lienke transplantovali priesvitnú protézu.

Lienka sedembodková rozloží krídla za 0,1 sekundy, vedci prvýkrát videli ako. Lienka sedembodková rozloží krídla za 0,1 sekundy, vedci prvýkrát videli ako. (Zdroj: MAX PIXEL/CC)

TOKIO, BRATISLAVA. Krídlo lienky sa pod bodkovaný červený pancier skladá rovnakým pohybom ako bežný dáždnik.

No zatiaľ čo, ľuďom trvá rozloženie skladacieho dáždnika v priemere šesť sekúnd, lienka svoje krídlo stihne rozvinúť za 0,1 sekundy.

Unikátne skladanie jej krídel môže pomôcť nielen pri dizajne lepších dáždnikov ale aj vesmírnych satelitov. naznačuje to štúdia, ktorú uverejnili vo vedeckom časopise PNAS.

Umelá krovka bez bodiek

Krídla lienky sedembodkovej, a všetkých členov radu chrobákov, sú zložené z dvoch častí. Z blanitých krídel určených na let a z tvrdých premenených krídiel, prezývaných krovky.

Práve pod červenými krovkami so siedmimi bodkami ukrývajú lienky tajomstvo skladania svojich krídel. Tvrdé krídla priľahnú k telu lienky ešte skôr, ako pod ne stiahne a zloží krídla.

V rozloženom stave sú krídla silné a tuhé, aby lienka mohla lietať. Akonáhle pristane, elasticky ich zloží a stlačí ich pod tvrdé krovky.

Vedci chceli preskúmať ako presne skladanie prebieha. Jednej lienke preto tvrdé krídlo odstránili. Bez tvrdej krovky však lienka svoje svoje blanité krídlo nedokázala zložiť. Biológovia jej preto transplantovali priesvitnú protézu.

Ako zvinovací meter

Umelú krovku vyrobili z živice ošetrenej ultrafialovým svetlom podľa silikónového odliatku spodnej časti pôvodnej krovky.

Google.

Google nie je jedinou americkou firmou, ktorá sa rozhodla podporiť právo žien na potrat.

ČTK 16 h

Na žraloky modré začali poľovať kosatky.

Žraloky opúšťajú svoj domov.

Patrí k tým najlepším, aj keď nie je úplne dokonalý.