Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Dvakrát taká veľká ako Mliečna cesta. Galaktickou kopou sa valí vlna plynu

Galaktická kopa Perzeus je od nás vzdialená 240 miliónov svetelných rokov.

Načítavam video...

Objektív je špeciálna rubrika, v ktorej predstavujeme zaujímavé snímky či videá zo sveta vedy a technológií.

Je približne dvakrát taká veľká ako celá naša Mliečna cesta. Vznikla pred miliardami rokov, po tom, ako sa malá galaktická kopa obtrela okolo kopy galaxií Perzeus, jedného z najväčších objektov, ktoré môžeme na oblohe pozorovať (zahŕňa vyše 500 galaxií).

Práve ňou sa valí masívna vlna horúceho plynu s veľkosťou 200-tisíc svetelných rokov.

Medzinárodný tím vedcov ju objavil tak , že spojili dáta z Röntgenového observatória Chandra agentúry NASA, rádiové pozorovania a počítačové simulácie.

"Perzeus je jednou z najmasívnejších blízkych kôp a zároveň je aj najjasnejšií v röntgenovom spektre, čiže dáta z Chandry sú bezprecedentne detailné," povedla Stephen Walker, hlavný vedec Goddardovho centra pre vesmírne lety NASA v Marylande.

"Vlnu, ktorú sme objavili, sa týka preletu menšej kopy a ukazuje, že spájanie galaxií, pri ktorých tieto gigantické objekty vznikajú, stále prebieha."

Perzeus má v priemere vyše 11 miliónov svetelných rokov a je vzdialená asi 240 miliónov svetelných rokov. Väčšina jej pozorovateľnej hmoty pochádza z plynu s teplotou desiatok miliónov stupňov.

Práve v tomto plyne vedci objavili rozmanité štruktúry - bubliny, ktoré vypúšťa supermasívna čierna diera v centrálnej galaxii kopy NGC 1275, až po zvláštny konkávny útvar zvaný "záliv".

Prelet malej galaktickej kopy svojou gravitáciou rozčerí plyn a spustí rozširujúcu sa špirálu. Po miliardách rokov na okraji vzniknú obrovské vlny, ktoré sa ďalšie stovky milióny rokov valia ďalej, kým sa nerozplynú.

Tieto vlny fungujú na princípe Kelvinovej-Helmholtzovej nestability - nestabilného správania sa vrstiev tekutín, ktoré majú rozdielnu rýchlosť. Pozorovať sa dá nielen na Zemi v oceánoch či oblakoch, ale aj na Slnku či planétach.

Google.

Google nie je jedinou americkou firmou, ktorá sa rozhodla podporiť právo žien na potrat.

ČTK 16 h

Na žraloky modré začali poľovať kosatky.

Žraloky opúšťajú svoj domov.

Patrí k tým najlepším, aj keď nie je úplne dokonalý.