Bezlepkové diéty neznižujú riziko srdcových chorôb, môžu ho ale zvýšiť

Možno pri nich obmedzíte nezdravé potraviny, ale zároveň vám môžu chýbať aj tie zdravé.

Lepok je bielkovina, ktorá sa nachádza v obilninách ako je pšenica, raž či jačmeň.Lepok je bielkovina, ktorá sa nachádza v obilninách ako je pšenica, raž či jačmeň. (Zdroj: PIXABAY/CC)

BRATISLAVA. Za posledných pár rokov sa stalo celkom bežným, že sme pravidelne zaplavovaní novými odhaleniami a odporučeniami o tom, ako sa najlepšie stravovať a akým jedlám sa vyhýbať.

Nie vždy však tieto informácie pochádzajú od spoľahlivých zdrojov, ktoré by boli vedecky založené. Trendové „revolučné diéty“, ktoré sa každú chvíľu objavia niekde na internete alebo v magazínoch nemusia byť nie len neefektívne, ale dokonca aj zdraviu škodlivé.

Jedným z najrozšírenejších trendov súčasnosti je práve bezlepková diéta. Označuje sa za jeden z najzdravších spôsobov stravovania a nedá sa poprieť, že ak vyradíte lepok, spolu s ním vám z jedálnička vyletí mnoho nezdravých, napríklad vyprážaných vecí.

Má to však aj isté háčiky, ako zistili vedci za štúdiou, ktorá trvala 26 rokov a bola publikovaná vo vedeckom magazíne The BMJ. Zistili, že lepok u neceliatikov nie len že nezvyšuje riziko kardiovaskulárnych chorôb, ale práve naopak môže obmedziť príjem zdravej stravy.

Sledovali konzumáciu lepku a vývoj srdcovo-cievnych ochorení na viac ako 100-tisíc dobrovoľníkoch od roku 1986. Žiaden z nich nemal zvýšené riziko týchto ochorení a zároveň sa bral ohľad na isté rizikové faktory, ako napríklad fajčenie.

Vo výsledku nenašli žiadne prepojenie medzi množstvom lepku v strave a rizikom srdcových ochorení. Práve naopak varovali, ako môžu tieto trendy navádzať neceliatikov k obmedzeniu celozrnných potravín v strave, ktoré práve toto riziko znižujú.

Vedci však varujú, že štúdia sa týka striktne ľudí, ktorí nemajú netoleranciu k lepku. „Nemôžeme však podkopávať dôležitosť bezlepkovej diéty u celiatikov. Súčasne vedecké trendy neodporúčajú bezlepkovú diétu ľudom bez alergie, u celiatikov je kľúčová pri zvládaní krátkodobých aj dlhodobých príznakov,“ vyjadrila sa Sue Reeves z Univerzity v Roehamptone a držiteľka ceny Inštitútu Dr. Schara za výskum výživy.

DOI: 10.1016/j.appet.2013.04.016